Waarom
- Door op de Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl bruggen te vervangen en de vaarweg te verbreden en verdiepen, kunnen grote klasse-Va-schepen passeren.
- Hierdoor kan er meer transport plaatsvinden richting Groningen en Friesland en tussen Noord-Duitsland en Rotterdam.
- We voeren dagelijks onderhoud uit aan de bruggen, sluizen en vaarweg. Zo zorgen we nu en in de toekomst voor een veilige, vlotte en duurzame doorvaart.
Hoe
verbreden en verdiepen vaarweg
vervangen van 8 bruggen
uitvoeren van onderhoud
Heb ik last van de werkzaamheden?
Door het dagelijkse onderhoud van de bruggen, sluizen en vaarweg op de Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl kan er regelmatig hinder zijn. De scheepvaart zal last hebben van (langdurige) stremmingen en weggebruikers moeten rekening houden met extra reistijd en soms lange omleidingsroutes. Zodra er meer bekend is over de data van de werkzaamheden leest u dit op deze pagina.
Het vervangen van de 8 bruggen en het verdiepen en verbreden van de vaarweg zal de komende jaren voor extra hinder zorgen. Ook hierover houden we u op deze pagina op de hoogte.
Bereid u goed voor
Plan uw reis op tijd en kijk voor meer informatie op de website vanAnaarBeter. Kijk voor actuele informatie over de scheepvaart op de website Vaarweginformatie.
Wanneer
2026 – 2029 | Vervangen van de Gerrit Krolbrug |
---|---|
2027 - 2029 | Vervangen van de bruggen Spannenburg en Oude Schouw |
2027 - 2029 | Vervangen van de brug Uitwellingerga |
2027 - 2030 | Vervangen van de brug Kootstertille |
Een belangrijke pijler
De Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl (HLD) loopt door Friesland en Groningen en is een van de belangrijkste vaarwegen van Nederland. De waterweg is van groot belang voor de regionale en nationale economie.
Rijkswaterstaat is sinds 2014 eigenaar en beheerder van de vaarweg en werkt de komende tientallen jaren aan verschillende verbeteringen. Zo zorgen we nu en in de toekomst voor een veilige, vlotte en duurzame doorvaart voor onder andere klasse Va-schepen (110 bij 11,4 m en maximaal 3,5 m diepgang).