Waarom
- De Waalbrug is een belangrijke schakel voor het lokale verkeer in Nijmegen en het regionale verkeer tussen Nijmegen en Arnhem.
- De 1e fase van de renovatie is gestart in 2019 en afgerond in 2021.
- We hebben het betonnen rijdek vervangen en de busbaan aangepast naar een fietspad in 2 richtingen. Het oostelijke fietspad is opgeknapt.
- In de 2e fase brengen we delen van de originele vormgeving van de brug terug en schilderen we de brug.
- De 2e fase start in 2030 vanwege de kosten. Het veilig verwijderen van de chroom-6-houdendeverf is namelijk duur.
Hoe
bestaande verflagen verwijderen en opnieuw schilderen
Geschiedenis van de Waalbrug
De Waalbrug is op 16 juni 1936 door Koningin Wilhelmina geopend voor het verkeer. De hoofdoverspanning, 244,1 m lang, was destijds de grootste van Europa. De brug was tot de opening van de Oversteek in november 2013 de enige brug voor het onderliggend wegennet in de regio. Met de opening van de Oversteek werd de Waalbrug ontlast. In 1993 werd de busbaan aan de brug toegevoegd.