Nieuwsbericht

Wat doet die fiets daar op de brug?

Gepubliceerd op: 19 april 2022, 12.08 uur - Laatste update: 25 april 2022, 11.15 uur

We werken aan slimme oplossingen voor brugbediening. Daarmee maken we het openen en sluiten van onze bruggen nog veiliger. En hoe vreemd het ook klinkt, voor het vergroten van de veiligheid moeten we juist eerst expres onveilige situaties vastleggen.

Samen met Pegamento (ICT-adviesbureau) maakten we de afgelopen dagen beelden van fietsen, stepjes, kinderwagens en andere spullen op één van onze ophaalbruggen. Het systeem was al in staat om bewegende mensen en dieren te ‘herkennen’, maar gaat nu ook oefenen met andere verstoringen.

Gevaarlijke situaties herkennen

Deze beelden zijn gemaakt om ons systeem te ‘trainen’. Het helpt ons om op basis van kunstmatige intelligentie gevaarlijke situaties te herkennen. Als de bedienaar van de brug (de operator) de brug wil openen voor de scheepvaart, mag er niets of niemand meer op de brug te vinden zijn.

Via onze camera’s hebben we goed zicht op de brug en zien we wanneer een schip veilig kan passeren. Maar soms gebeurt het wel eens dat er net buiten het zicht van de camera’s een fiets vastgemaakt staat aan de reling van de brug. Of erger nog, er duikt op het laatst nog iemand onder slagboom door.

Extra ogen

Het bediensysteem gaat de komende maanden leren welke situaties als onveilig moeten worden gezien. En dat biedt de operator een extra paar ogen voordat hij de beweging in gang zet.

Deze zomer werken we de oplossing verder uit. Met als doel de operator in de toekomst  een signaal te geven als er bijvoorbeeld toch nog iets of iemand op de brug aanwezig is. Dat geeft meer zekerheid als hij of zij aan de bediening begint en helpt de veiligheid nog verder te vergroten.