(Beeldtitel: Asfalt recyclen met de asphalt recycling train. (ART). Fredy Sierra Fernandez:) LEVENDIGE MUZIEK FREDY SIERRA FERNANDEZ: Rijkswaterstaat is niet alleen bezig als wegbeheerder ervoor te zorgen dat iedereen van A naar B kan. We zijn bezig met het verduurzamen van de asfaltsector. Dat betekent niet alleen dat we moeten werken naar duurzame asfaltproductie, maar we werken ook naar duurzame wegverharding. Een voorbeeld van zo'n innovatie is de Asphalt Recycling Train. Deze machines zijn eigenlijk drie wagonnetjes: aan de voorkant het verwarmen van asfalt en ter plekke dus ook het asfalt loswoelen, en aan de achterkant komt er een wals. Dan heb je eigenlijk ter plekke volledig het asfalt hergebruikt. Zonder nieuwe stenen, dat is wel heel belangrijk, want die steentjes lagen er al. Op twee kanten heb je dus echt grote winst. Voor weggebruikers is het van belang dat je de weg kan gebruiken. Op termijn hopen wij, verwachten wij dat we de Asphalt Recycling Train, net zoals bij een maaitrein, kunnen toepassen in de dag, met een rijdende afzetting, waardoor de weg openblijft. Voor omwonenden is het belangrijk omdat je eigenlijk straks geen uitstoot hebt en een machine hebt, die geëlektrificeerd is en op waterstof draait. Dat is heel goed voor het klimaat en het voldoen aan de klimaatdoelstellingen die we met z'n allen hebben. (Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het beeld wordt geel met wit. Beeldtekst: Meer informatie? Kijk op rijkswaterstaat.nl/onderhoudzuidholland. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2024.) DE LEVENDIGE MUZIEK SPEELT VERDER
Duurzaam werken
Wij bouwen dagelijks aan wegen, tunnels, bruggen en sluizen door heel Nederland. Dit werk doen we zo duurzaam mogelijk.
Of we nu iets nieuws bouwen, aanleggen of onderhouden, we letten erop dat we de juiste materialen gebruiken. En we richten onze bouwplaatsen zo in, dat we zo min mogelijk koolstofdioxide (CO2), stikstofoxiden (NOx) en fijnstof uitstoten en energie verbruiken.
Duurzame infrastructuur
We werken samen met marktpartijen, adviesbureaus en andere overheden aan een duurzame infrastructuur. Dit doen we vanuit de ambitie om in 2030 volledig klimaatneutraal te zijn en circulair te werken. In de strategie Naar Klimaatneutrale en Circulaire Infraprojecten hebben we beschreven hoe we dit willen bereiken.
Daarom kopen we duurzaam in en hergebruiken we zo veel mogelijk materialen. We letten ook op slim energiegebruik en we werken steeds vaker met zogenaamde emissieloze bouwplaatsen. Dat zijn bouwplaatsen zonder uitstoot van CO2, NOx en fijnstof.
Asfalt recyclen met de Asphalt Recycling Train
De Asphalt Recycling Train (ART), bestaande uit 3 wagons, warmt bestaand asfalt op, woelt het los en walst het opnieuw, alles direct ter plaatse. Dit betekent dat er geen nieuw materiaal nodig is, wat zorgt voor minder grondstofgebruik en minder impact op het milieu. In onderstaand filmpje worden de voordelen voor weggebruikers, voor omwonenden en het milieu uitgelegd.
De ART heeft zelfs in 2025 de Infra Tech Innovatieprijs gewonnen in de categorie duurzame samenwerking.
Circulair werken bij de A1 Apeldoorn-Twello
Binnen het project groot onderhoud van de A1 Apeldoorn-Twello is er veel aandacht voor duurzaamheid, zoals werken met emissieloos bouwmaterieel en hergebruik van materialen. In deze video laat technisch manager Jasper Middelkamp zien hoe we circulair werken bij de A1.
Emissieloze bouwplaatsen
Op een emissieloze bouwplaats werken we zoveel mogelijk met elektrische graafmachines en ander materieel op duurzame energie, zoals HVO. HVO staat voor Hydrotreated Vegetable Oils. Het is 100% synthetische diesel, gemaakt van bioproducten en geschikt voor dieselmotoren. De medewerkers rijden op deze bouwplaatsen ook vaak met elektrische voertuigen van A naar B.
HVO is een overgangsmaatregel naar volledig emissieloos. Door elektriciteit of HVO als brandstof te gebruiken, verminderen we de CO2-uitstoot en de uitstoot van fijnstof. En we dragen zo bij aan de klimaatdoelen, het oplossen van de stikstofproblematiek en aan de verbetering van de luchtkwaliteit en gezondheid in bebouwde gebieden.
Vlog: Emissieloze bouwplaats
Bij de A16 Rotterdam willen we graag klimaatneutraal en circulair werken. In deze vlog leggen we uit hoe we toewerken naar een emissieloze bouwplaats in 2030.
Duurzame bedrijfsvoering
In onze eigen bedrijfsvoering besteden we ook veel aandacht aan duurzaamheid en milieubewust werken.
Bij het inkopen of aanbesteden van onze producten en diensten letten we erop of dit zo duurzaam mogelijk kan. Het grootste deel van onze medewerkers reist met het openbaar vervoer. Van de automobilisten rijdt het grootste deel elektrisch. Uiteindelijk is het doel dat alle medewerkers elektrisch rijden. Energie die we zelf niet op kunnen wekken, kopen we groen in.
We verduurzaamden onze gebouwen naar energielabel C in 2023 en richting 2030 gaan we naar label A
Verder zijn ons kantoormeubilair, onze bedrijfskleding en onze catering circulair. Circulair betekent dat we zo min mogelijk nieuwe grondstoffen gebruiken en de materialen die we niet meer nodig hebben weer hergebruiken. Zo worden meubels en stoelen opgeknapt en weer gebruikt en koffie- en groenafval gaan als voedingstof terug in de keten.