De video is 4 minuten en 20 seconden lang. Jasper loopt over de A1, waar werkzaamheden bezig zijn. Beeldtekst: Jasper Middelkamp. Technisch manager bij Rijkswaterstaat. Jasper: "Hoi! Ik ben Jasper Middelkamp, technisch manager bij Rijkswaterstaat. En ik neem het stokje over van mijn collega Stefan in de serie ‘samen op weg naar een duurzame toekomst.'" Beeldtekst: Samen op weg naar een duurzame toekomst. Jasper: "Rijkswaterstaat heeft als doel om in 2030 klimaatneutraal te werken en om in 2050 volledig circulair te werken. Hoe ver het staat met die doelstelling? We kijken vandaag bij de verbreding van de A1 tussen Apeldoorn en Twello." Jasper staat naast Erik, technisch manager van Heijmans, naast de werkzaamheden. Jasper: "Het materiaal wat we hier op het werk het meest hergebruiken is asfalt. Ik sta hier bij Erik. Erik, kun je ons hier wat meer over vertellen, over het frezen wat we hier zien?" Beeldtekst: Erik Steenbergen. Technisch manager Heijmans. Erik: "We maken niet alleen nieuw asfalt, maar we maken ook heel veel nieuw asfalt door middel van oud asfalt te hergebruiken. Dus we schrapen hier bestaand asfalt van de weg af. Dat wordt naar ons depot in Wilp gebracht, alwaar we dat verder kneuzen en zeven om geschikt te maken voor nieuw asfalt." Jasper: "En Erik, hoeveel van het bestaande wegdek kunnen jullie nou daadwerkelijk hergebruiken?" Erik: "Wat hier vrij komt kunnen we nagenoeg voor 100% hergebruiken." Jasper en Erik staan bij het materiaalopslagterrein in Wilp. Jasper: "Erik, we komen net van het frezen af. Vertel, waar zijn we hier?" Erik: "Ja, we zijn hier op ons depot en opslagterrein in Wilp. Daar verzamelen we al het oude asfalt. Wat net onder de frees vandaan komt wordt hier naartoe gereden." Jasper en Erik zijn naar een grote stapel gefreesd asfalt toe gelopen. Erik pakt een brok asfalt vast en laat deze zien. Erik: "Wat we zien is allerlei gradaties in deze asfaltschollen. Als je hem dan doorbreekt dan zie je kleine en grote stenen en bitumen erin zitten. En wat we hier dan doen is één keer in de twee maanden ongeveer dan halen we onze kneusinstallatie en zeefinstallatie hier naartoe. En dan gaan we deze hopen, wij noemen dit kneuzen, dus we duwen als het ware de steentjes uit elkaar waardoor de bitumen om de steen blijft zitten zeg maar. En die scheiden we dan in allerlei fracties. Daarmee komen we tot bijna 100% hergebruik van dit oude materiaal." Jasper staat onder een viaduct. Jasper: "Ik sta hier onder de A1. Daar zien jullie het bestaande viaduct. Hier zien jullie het nieuwe viaduct. Maar wat ook interessant is aan deze plek is zijn de damwanden. Deze damwanden zijn vrijgekomen bij de verbreding van de Twentekanalen. Die hebben we gecheckt of die voldoende sterk zijn en of er geen ongewenste dieren op voorkomen. En uiteindelijk bleek dat we 90% van die damwanden, zo'n zestig stuks kunnen hergebruiken voor de verbreding van de A1. Wat mij betreft een mooi voorbeeld hoe projecten elkaar kunnen helpen richting een duurzamere toekomst." Jasper staat in een grasveld naast een grote betonnen geluidswal. Jasper: "Een ander mooi voorbeeld van hergebruik zijn de geluidsschermen hier bij de Polderweg. Het meest duurzaam is hetgeen wat je niet hoeft te bouwen en uiteindelijk hebben we hier anderhalve kilometer aan geluidsschermen verplaatst. Daarmee hebben we de uitstoot bespaard van 28 Nederlandse huishoudens per jaar. Dat klinkt misschien niet zoveel, maar het zijn de kleine dingen die ertoe doen." Jasper staat naast Paul, aan een kant van de A1. Jasper: "Ongeveer de helft van het staalgebruik bij Rijkswaterstaat gaat naar geleiderails. Paul, hoeveel kilometer geleiderail wordt hier hergebruikt?" Beeldtekst: Paul Noijens. Disciplineleider wegspecialismen Heijmans. Paul: "Op de A1 gaan wij 54 km nieuwe geleiderails zetten. En dat is eigenlijk allemaal hergebruik." Jasper: "Kun je iets meer vertellen over hoe het hergebruik van geleiderails in zijn werk gaat?" Paul: "Eigenlijk heel simpel. We demonteren onze geleiderail. Die brengen wij naar de fabriek, daar bepalen we of dat we hem direct kunnen hergebruiken, opnieuw moeten verzinken of er echt niks mee kunnen of moeten verschroten. Nou, verschroten gaat weg, dat is afval. De rest van het materiaal komt uiteindelijk hier weer terug in het werk na behandeling. En plaatsen we weer langs de weg." Jasper: "Wordt dat verschrootte staal nou ook nog op een andere manier hergebruikt?" Paul: "Ja, niet door ons, dat gaat de standaardrecycling in, dus het wordt hergebruikt. In Nederland gooien we geen staal meer weg" Jasper: "Maar we kunnen dus eigenlijk wel stellen dat alle geleiderails die hier vrijkomen op de A1 opnieuw worden hergebruikt?" Paul: "Alle vangrail of alle geleiderail die hier van het werk komt wordt allemaal hergebruikt." Jasper staat op een bouwplaats. Jasper: "Leuk dat ik jullie heb kunnen laten zien wat we allemaal doen aan hergebruik op de A1. En er kan nog zoveel meer! We zijn aan het onderzoeken hoe we beton beter kunnen recyclen maar ook het hergebruik van liggers zijn we aan het stimuleren. Wat mij betreft mooie stappen richting klimaatneutrale en circulaire infrastructuur." Beeldtekst: Samen op weg naar een duurzame toekomst. Programma duurzaamheid en leefomgeving. Logo: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Beeldtekst: Meer informatie? Kijk op www.rijkswaterstaat.nl. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright, 2024.
Leefomgeving
Rijkswaterstaat wil in 2030 klimaatneutraal zijn en circulair werken. Daarom werken we hard aan een schone, duurzame leefomgeving.
Samen op weg naar een duurzame toekomst
Om ons doel, in 2030 klimaatneutraal en circulair werken, te bereiken onderzoeken en experimenteren we samen met partners. Onder andere bij het groot onderhoud van de A1 Apeldoorn-Twello, een 15 km lange rijksweg tussen knooppunt Beekbergen en afrit Voorst.
Binnen het project is er veel aandacht voor duurzaamheid, zoals werken met emissieloos bouwmaterieel en hergebruik van materialen. In deze video uit de serie 'Samen op weg naar een duurzame toekomst' neemt technisch manager Jasper Middelkamp ons mee om te laten zien hoe het circulair werken bij de A1 in de praktijk wordt gebracht.
Circulair werken bij de A1 Apeldoorn-Twello
Thema's uitgelicht
Energie en klimaat
Rijkswaterstaat wil in 2030 klimaatneutraal zijn. Dan willen we minstens zoveel energie opwekken als we verbruiken, volledig duurzaam.
Duurzaam werken
Als grote opdrachtgever van infraprojecten hebben we de ambitie om in de toekomst volledig klimaatneutraal en circulair te werken.
Leefbaarheid en milieu
Dagelijks werken aan een duurzame leefomgeving, zodat ons land ook voor volgende generaties een schone, groene en prettige plek is.
Duurzame mobiliteit
We bereiden ons voor op de veranderende eisen die de mobiliteit van de toekomst aan onze infrastructuur gaat stellen.
Natuur en biodiversiteit
Als natuurbeheerder werkt Rijkswaterstaat hard aan behoud en bescherming van de natuur en biodiversiteit.
Duurzame gebiedsontwikkeling
Bij duurzame gebiedsontwikkeling kijken we hoe we een gebied op een zo goed mogelijke, duurzame manier in kunnen richten.
Populair
Nieuws
-
Living Lab Heavy Duty Laadpleinen: 1ᵉ test biedt inzichten
Het project Living Lab Heavy Duty Laadpleinen voerde onlangs een stresstest met elektrische vrachtwagens uit. Hierin leerden we veel over wat wel en niet werkt.
-
Vogelrust in Natura 2000 IJsselmeergebied
Om rust voor vogels te verzekeren werken we aan toegangsbeperkingen voor specifieke plekken. We bereiden voor 15 gebieden een Toegangbeperkend Besluit voor.
-
Nederland is een paradijs voor watervogels
Elk jaar gebeurt er iets bijzonders in ons land. Honderden vogelsoorten dalen neer bij het IJsselmeer, de Wadden en de Deltagebieden.
Projecten
Dubbel duurzaam asfalt
Aanleg en onderhoud van asfalt vormt een deel van de totale CO₂-uitstoot van Rijkswaterstaat. Door dubbel duurzaam asfalt verlagen we deze uitstoot.
Bekijk het projectSelf Supporting Rivier Systeem
De rivierengebieden in Nederland krijgen een natuurlijker aanzicht. Self Supporting Rivier Systeem (SSRS) omarmt deze dynamiek en stelt het centraal.
Bekijk het project