(Bart Kuijpers, Rijkswaterstaatreporter:) BART KUIJPERS: Dankzij onze wegen, waterwegen, tunnels en stuwen is Nederland bereikbaar, voor mensen welteverstaan. Want dieren en planten, die hebben er juist last van. Onze infrastructuur versnippert namelijk hun leefgebied. Gelukkig houden we hier tegenwoordig rekening mee bij de aanleg, renovatie en vervanging van bijvoorbeeld een snelweg. Want dieren helpen oversteken, maar... Hoe dan?! (In grote, kleurrijke drukletters verschijnt: #Hoedan?! Bij een beek wordt hard gewerkt.) EEN STEVIGE JINGLE GAAT OVER IN LEVENDIGE MUZIEK Hoi! Hier over de Donge wordt de nieuwe verbindingsweg aangelegd naar de A59. Martijn, jij bent ecoloog, dat gaat niet zomaar, hè? (Martijn de Haan, eco-engineer Rijkswaterstaat:) MARTIJN DE HAAN: Nee, voordat wij een weg aanleggen, kijken wij wat de impact is van de weg op de omgeving en op de natuur. Dat doen we aan de hand van onderzoeken en als daaruit blijkt dat de impact dusdanig is, moeten we maatregelen treffen. Zo hebben wij hier in de buurt een nieuw stukje natuur aangelegd ter compensatie om de verloren gegane natuurwaarde te herstellen. En we leggen verbindingen aan voor dieren om van A naar B te gaan. Ja, en daar zijn slimme oplossingen voor bedacht: oversteekplaatsen voor dieren, de zogenaamde faunapassages. De grootste faunapassages zijn onze ecoducten, zoals hier bij Best. En misschien ben je er weleens onderdoor gereden, terwijl er boven je een hert, een das of een vos langsliep. Dieren kunnen op sommige plekken ook onder de weg door. Bijvoorbeeld door dit soort kleine faunatunnels. Hier hebben we er een heleboel van, en deze is... spiksplinternieuw. (Hij kruipt door de tunnel.) Tiptop in orde. (Hij veegt z'n handen af.) Maar er zijn ook hele grote onderdoorgangen, zoals deze met water en beplanting waarin dieren zich kunnen schuilhouden. En door de lichtinval is deze ook warm genoeg voor bijvoorbeeld amfibieën. Overal is aan gedacht. Heb je dit soort touwen weleens zien hangen? Die zijn er niet voor de matrixborden, maar voor de boommarter. We noemen ze ook wel boommarterportalen. Maar ook eekhoorns maken er dankbaar gebruik van om de weg over te steken. (Op z'n hand zit een uil. Beeldtekst: Maatregelen voor vogels.) Ik zie je denken: vogels, die vliegen toch gewoon over de snelweg heen? Dat is natuurlijk zeker waar, maar roofvogels, zoals deze kerkuil, die komen nog weleens te dicht bij de snelweg als er bijvoorbeeld muizen op het menu staan. Ze gaan dan bijvoorbeeld op hectometerpaaltjes zitten en omdat die veel te dicht bij de snelweg staan, is dat levensgevaarlijk, voor de uil, maar ook voor jou, want zo'n roofvogel wil je natuurlijk niet op je voorruit hebben. Dankzij dit rolletje kukelt de uil er weer van af en gaat hij op zoek naar een andere, veiligere uitkijkpost. Bijvoorbeeld een van de zitpalen die iets verder van de snelweg af staan en drie meter hoog zijn. Zo vertrekt hij van een hoger punt en vliegt hij daarna veilig over de snelweg heen. (Onder andere sluizen en keringen vanuit de lucht.) Ook onze waterwegen zijn een uitdaging voor veel dieren. Onze dammen, stuwen, sluizen, keringen en gemalen kunnen de reis van vissen naar hun opgroei- of voortplantingsgebied verstoren. Maar ook daar is een oplossing voor bedacht: vispassages. RUSTIGE MUZIEK (Beelden van verschillende soorten passages, zoals een trap.) Kijk, via deze vispassage zwemmen de vissen om stuw Linne heen. Tegen de stroom in, steeds een trede hoger. Daarom noemen we het ook wel een vistrap. Er zijn ook dieren die een rivier of kanaal willen oversteken. Hiervoor zijn op bepaalde plekken faunapassages over het water aangelegd. Maar het gebeurt ook regelmatig dat reeën, zwijnen of kleine zoogdieren naar de overkant zwemmen. Steile oevers maken het dan moeilijk en soms zelfs onmogelijk om aan land te komen. Faunauittreedplaatsen, een soort hellingen langs de oever, bieden hiervoor de oplossing. Onze wegen en waterwegen maken Nederland bereikbaar voor mensen en met al deze maatregelen proberen we ervoor te zorgen dat ook dieren zich veilig kunnen blijven verplaatsen. Dat was 'm weer voor deze keer. Later! (In grote, kleurrijke drukletters verschijnt: #Hoedan?! Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het beeld wordt geel met wit. Beeldtekst: Meer informatie? Kijk op rijkswaterstaat.nl. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2025.) DE STEVIGE JINGLE EBT WEG
Natuur en biodiversiteit
Natuurbeheer en -kwaliteit en ook biodiversiteit vormen een groot maatschappelijk vraagstuk. Biodiversiteit betekent dat er veel verschillende planten- en diersoorten voorkomen in een gebied.
Ook Rijkswaterstaat heeft natuur in beheer. Van natuurwaarden in bermen tot grote wateren zoals de Noordzee en Waddenzee en uiterwaarden bij rivieren. We zetten ons in om deze natuur te behouden en ontwikkelen. Dat doen we met maatregelen en beheer.
Rijkswaterstaat als waterbeheerder
Onze rijkswateren, zoals de Noord- en Waddenzee, maken deel uit van het Natura 2000-netwerk van Europese natuurgebieden en vallen onder de Kaderrichtlijn Water (KRW). De Waddenzee en de Zuidwestelijke Delta zijn kraamkamers voor veel Noordzeevissen.
De grote meren en rivieren zijn voor trekvissen essentiële verbindingsroutes tussen de zee en de stroomopwaarts gelegen paaigebieden. Als beheerder van de rijkswateren zijn we verantwoordelijk voor het behalen van de doelen voor Natura 2000 en KRW. Dit doen we met verschillende maatregelen.
Podcast Op een onbewoond eiland Richel
Een van de 3 onbewoonde eilanden in de Waddenzee, Richel, kunt u bezoeken in de zomer. Botte Jellema neemt u een dagje mee.
Vergroten van biodiversiteit
We voeren bij het bermbeheer onze wettelijke verplichtingen zo goed mogelijk uit. Bijvoorbeeld door rekening te houden met wettelijk beschermde soorten. We onderzoeken de mogelijkheden en kansen voor natuur en biodiversiteit langs snelwegen, in en rondom water.
Natuur is altijd in beweging. Het is daarom nodig om het effect van onze maatregelen te monitoren en de maatregelen zo nodig aan te passen. We onderzoeken bijvoorbeeld verbeteringen in het vegetatiebeheer. Zo kijken we naar verbeteringen in bermbeheer om bermen soortenrijker en minder gevoelig voor bermbranden te maken. Natuurgebieden die door wegen zijn versnipperd, verbinden we weer met elkaar door ecoducten en andere faunapassages aan te leggen.
Verbinden natuurgebieden
Ontwerpen en inrichten bermen en ingesloten terrein
Bij het ontwerpen en inrichten van bermen en ingesloten terreinen kijken we naar het totaalplaatje. Het ontwerp moet bijvoorbeeld:
- water opvangen en tijdig kunnen afvoeren
- veilig zijn
- in het omliggende landschap ingepast zijn
- ruimte bieden als leefgebied voor wilde planten en (kleine) dieren
Samenwerking op het gebied van biodiversiteit
Op het vlak van natuur en biodiversiteit werken we samen met verschillende partijen, waaronder provincies, Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten en waterschappen. Ook speelt dit onderwerp op internationaal niveau. Hiervoor werken we bijvoorbeeld in het internationale samenwerkingsproject All4Biodiversity.
Meer weten over natuurinclusieve infrastructuur en hoe we samen met aannemers en de markt werken aan verandering? Beluister de podcast over natuurinclusieve infrastructuur waarin we ingaan op wat we al hebben gedaan en welke kansen er liggen voor de toekomst.
Rijkswaterstaat en biodiversiteit
Bij het bermonderhoud houden we rekening met beschermde soorten en vervangen we gekapte bomen. Daarnaast onderzoeken we hoe de natuur en biodiversiteit langs snelwegen verder kunnen worden ontwikkeld. Denk bijvoorbeeld aan aangepaste maaischema’s.
We werken als beheerder van grote wateren aan het verbeteren van de natuur en ook aan het vergroten van de hoogwaterveiligheid. Met bijvoorbeeld de aanleg van nevengeulen langs de grote rivieren. We moeten daarbij blijven inspelen op nieuwe uitdagingen. Denk bijvoorbeeld aan het combineren van het hebben van zoetwatervoorraad in het IJsselmeer met het kunnen huisvesten van vele moeras- en watervogels.

Podcast de Flevopolder: door mensen gemaakt
Meer weten over natuurontwikkeling? In deze podcast vertellen we hoe we sinds de jaren 70 werken aan natuur in de Flevopolder.