Nieuwsbericht

Bediening op afstand voor draaibruggen Sas van Gent en Sluiskil

Gepubliceerd op: 22 juli 2022, 09.22 uur

De werkzaamheden aan de bruggen bij Sas van Gent en Sluiskil zijn in juni 2022 afgerond. We vervingen de elektrotechnische en besturingsinstallaties van de bruggen. Ook zijn ze omgebouwd voor bediening op afstand.

In maart 2022 zijn de installaties van de draaibrug bij Sluiskil vernieuwd, in mei en juni volgde de brug bij Sas van Gent. De bruggen zijn daarnaast gereed gemaakt voor bediening op afstand. Operators op de Nautische Centrale in Terneuzen bedienen nu de bruggen.

De draaibruggen bij Sas van Gent en Sluiskil dateren van eind jaren ’60. De installaties waren aan het einde van hun levensduur, waardoor de kans op storingen toenam.

Met de werkzaamheden zorgen we ervoor dat de Zeeuws-Vlaamse Kanaalzone over de weg en over het water ook in de toekomst vlot en veilig bereikbaar blijft.

Dit gebeurde er tijdens de werkzaamheden

Al in 2020 startten we met de werkzaamheden op de bruggen. We trokken ruim 70 km aan nieuwe kabels, vervingen alle verlichting door ruim 200 LED-lampen, plaatsten 36 vaste en 6 beweegbare camera’s, 20 nieuwe afsluitbomen, 52 nieuwe lichtmasten, 4 grote informatieborden voor het scheepvaartverkeer en ongeveer 150 nieuwe besturingskasten.

We bouwden de nieuwe besturingskasten en -installaties al op naast de oude installaties. Tijdens de stremming voor wegverkeer van 4 weken stapten we over van de oude op de nieuwe installaties.

‘De werkzaamheden zijn vlot verlopen dankzij goede voorbereidingen op technisch gebied’

De werkzaamheden zijn vlot verlopen op beide bruggen. Annemieke van Woercom, omgevingsmanager van het project vertelt: ‘Dat is met name te danken aan de goede voorbereidingen op technisch gebied. Daardoor verliepen alle werkzaamheden tijdens de stremming van 4 weken netjes volgens planning. 

Bij de draaibrug van Sluiskil was dit overigens extra spannend. In nauwe samenwerking met ProRail, North Sea Ports en de spoorvervoerders hebben we daar een strak schema opgesteld om tussendoor treinen over de brug te laten gaan. Op papier was dit schema technisch haalbaar en klopte het helemaal. Maar papier is natuurlijk geduldig. Gelukkig bleek dit in de praktijk ook goed uit te pakken’.

Zo veilig mogelijk van A naar B begeleiden

Bediening op afstand zorgt ervoor dat we de scheepvaart zo goed mogelijk van A naar B kunnen begeleiden. We realiseren daarmee een ‘blauwe golf’ voor vaarweggebruikers, vergelijkbaar met de groene golf uit het wegverkeer. Veiligheid heeft daarbij de hoogste prioriteit.

Door onder andere het gebruik van moderne cameratechniek, omroepinstallaties, marifoons, radars en het identificatiesysteem AIS, heeft de bedienaar een zeer compleet beeld van de sluis. Zelfs al zit hij op een plek ver van het object vandaan. Hij of zij kan vanaf verschillende hoeken kijken en de beelden beslaan een groot gebied. Hierdoor ziet de bedienaar in de nieuwe situatie meer dan in de oude situatie.