Nieuwsbericht

De Lichtkogel: 2 nieuwe trenddossiers

Gepubliceerd op: 7 juli 2022, 11.37 uur - Laatste update: 8 juli 2022, 09.53 uur

Met de Lichtkogel wil Rijkswaterstaat een platform bieden voor de dialoog met partner over nieuwe trends en ontwikkelingen in onze omgeving en de gevolgen voor onze organisatie(s).

Daarom nodigen we 2 keer per jaar verschillende partners uit om samen met ons een themanummer te maken. Online brengen we het onderwerp ook onder de aandacht. En we organiseren een actieve sessie (Experience) waar geïnteresseerden elkaar kunnen ontmoeten en waar nieuwe verbindingen ontstaan.

Experience ‘Rechten van de Natuur’ op 6 september 2022

Het themanummer over Rechten van de Natuur gaat op dit moment ter perse! In een vorige nieuwsbrief is een oproep gedaan voor ideeën voor de Experience. Zeven lezers kwamen met verschillende ideeën. Mede op basis daarvan hebben we een mooi programma samengesteld. Filosoof René ten Bos opent de middag met de vraag wat ‘natuur’ eigenlijk is in het Antropoceen. Daarbij is er volop gelegenheid voor een gesprek met de zaal.

Deelnemers kunnen daarna kiezen uit 4 workshops: over ontwikkelingen in de rol van het recht rond natuur en klimaat, over de praktijk van ‘rights of nature’ in Ecuador, over het ontwerpen van ‘netwerkinclusieve’ natuur en over rechten voor de Waddenzee vanuit het perspectief van toekomstige generaties.

Datum en locatie: 6 september 2022 van 13.30 - 16.30 uur in de omgeving van Utrecht.

Aanmelden kan vanaf 1 juli op de website van Platform Lichtkogel. Er is plek voor 80 deelnemers.

Vooruitblik naar nieuw themanummer: fietslandschap van de toekomst

Het nieuwe themanummer staat al een heel eind in de steigers. Hij verschijnt in oktober 2022. In de redactieraad nemen deze keer onder meer deel: Ruth Oldenziel, hoogleraar techniekgeschiedenis van TU Delft; Maud de Vries, mede-oprichter van de sociale onderneming BYCS; en Dirk van Peijpe, stedelijk ontwerper bij architectenbureau De Urbanisten. Een voorproefje.

Niet zomaar

Voor veel Nederlanders is fietsen iets vanzelfsprekends. We weten niet beter of er zijn rozerode fietspaden, een netwerk van fietsknooppunten en stoplichten voor fietsers. Maar die Nederlandse fietscultuur is niet zomaar ontstaan. Activisten, beleidsambtenaren en ingenieurs werkten hard om die te realiseren.

Ruth Oldenziel, hoogleraar techniekgeschiedenis aan de TU Eindhoven, onderzoekt met een groep promovendi de ontwikkeling van deze fietscultuur. In de jaren 70 ontbreekt de fiets in toekomstvisies, de auto is het voertuig voor de moderne stad. Een groep activisten stelt de dominantie van de auto in het verkeer van die tijd ter discussie. De auto wordt aan banden gelegd met strengere regels. Ook verschijnen er vrij liggende fietspaden en verkeersdrempels.

Doorfietsroutes

Honderd jaar fietsgeschiedenis maakt duidelijk dat onze fietsinfrastructuur ook in de toekomst niet vanzelfsprekend zal zijn. Allerlei nieuwe ontwikkelingen zorgen ervoor dat deze verandert. 'Steeds minder kinderen leren fietsen. Ouders vinden het vaak te gevaarlijk in het verkeer,' zegt Maud de Vries, mede-oprichter van BYCS. 'We zullen hierin moeten investeren en het vraagt ook iets van de inrichting van onze steden'.

Maar er zijn meer ontwikkelingen. Het aantal elektrische fietsen voor werk of plezier neemt toe. Er zijn fietsbruggen, fietsparkeergarages, doorfietsroutes en hubs voor deelfietsen. Tijdens de coronalockdown zagen de bestuurders van Europese steden kansen voor de fiets. Het lijkt nu alsof de Nederlandse fietssteden ingehaald worden door Milaan en Parijs.

Is dat zo? Op initiatief van de redactieraad gaan we hierover in gesprek met Raoul Teekamp, projectleider bij de gemeente Amsterdam voor het (Europese) project Handshake, dat de fietsinfastructuur in steden stimuleert. Wat hij hierover zegt, kunt u straks lezen in de nieuwe Lichtkogel

Geen eenrichtingsverkeer

De toekomst van het fietslandschap is geen eenrichtingsverkeer. Ruth Oldenziel stelt dat de fiets zich voortdurend kan aanpassen aan veranderende omstandigheden. Dirk van Peijpe, stedelijk ontwerper bij architectenbureau De Urbanisten, draait het graag om. Wat als we afscheid nemen van de auto en de stad gaan inrichten voor de fietser en de voetganger? Dat levert andere vormen van organisatie op: kruispunten worden kruispleinen, knooppunten worden centra, straten worden ontmoetingsplekken.

De Lichtkogel

Op de website kunt u meer lezen over de Lichtkogel. Eerdere edities zijn via deze link te vinden. Hier kunt u zich abonneren op de Lichtkogel.