Sneller of langzamer varen om vuurwerk op de Waal veilig af te kunnen steken
Op de zondag vóór de vierdaagse wordt Nijmegen getrakteerd op een spectaculaire vuurwerkshow, de ‘Waal in vlammen’. Op deze manier worden de deelnemers door de gemeente Nijmegen, de Stichting Vierdaagsefeesten en Stichting DE 4DAAGSE verwelkomd in de stad.
Nautisch adviseur Jan Cobussen vertelt over de rol van Rijkswaterstaat bij de organisatie en uitvoering van het evenement, én over de samenwerking met de gemeente Nijmegen.
‘Omdat de doorgang van de scheepvaart door het vuurwerk in de knel kan komen, is Rijkswaterstaat – samen met andere partijen – al meteen aan het begin betrokken bij de vergunningverlening van het evenement.’
'Volgens de akte van Mannheim uit 1868 mag doorgaande scheepvaart met handel aan boord namelijk nooit belemmerd worden door evenementen, zelfs niet voor even,' vertelt Cobussen, die sinds 2016 betrokken is bij de organisatie van de ‘Waal in vlammen’. In de (herziene) Rijnvaartakte van Mannheim is onder meer de vrijheid van scheepvaart vastgelegd.
Nauw tijdframe
Om de ‘Waal in vlammen’ veilig uit te kunnen voeren, zouden er echter geen schepen langs moeten varen tijdens de vuurwerkshow. Cobussen: ‘Daarom werken we met een zeer nauw tijdframe en steken we het vuurwerk af vanaf een ponton. Het ponton zelf wordt gebouwd op een andere plek en gaat op zondagavond via een sluis met een duwboot naar de Waal.’
'Ligt dat ponton eenmaal op de juiste plek, dan zorgen verkeersleiders van Rijkswaterstaat ervoor dat het veilig blijft voor de scheepvaart.'
Sein ‘veilig’
Zo vraagt de verkeerspost aan alle schepen om medewerking zodra de vuurwerkshow bijna begint. Aan de schippers wordt gevraagd om iets sneller of juist langzamer te varen zodat de schepen niet te dicht bij het vuurwerk komen. Een aanpak die goed werkt: tot nu toe hebben alle schippers gehoor gegeven aan deze oproep.
‘Hierdoor creëren we een ‘gat van een half uur waarin we het vuurwerk af kunnen steken.’ Cobussen zelf staat op dat moment al op de Waalkade achter het knoppenpaneel van het vuurwerk. Hij staat in nauw contact met de verkeerspost op het water. Bij het sein ‘veilig’ start de vuurwerkshow.
Enthousiasme
Cobussen vertelt dat als een schip er tóch door wil, hij een seintje krijgt van de verkeerspost met het tijdstip van doorvaart. Hij kan dan de show na een vuurwerkreeks tijdelijk onderbreken. Als het schip 500 meter voorbij het ponton is, gaat het vuurwerk verder.
In de praktijk is dit echter nog nooit voorgekomen, vertelt Cobussen, ‘en we gaan ervan uit dat ook dit jaar een onderbreking niet nodig zal zijn.’ Iets wat zeker te maken heeft met het enthousiasme van de medewerkers van Verkeerspost Nijmegen. En natuurlijk met de flexibiliteit van de vaarweggebruikers. ‘Hun medewerking is echt noodzakelijk om het evenement te doen slagen.’
Veiligheid en openbare orde
De vergunning voor het event is inmiddels rond. De komende maand staat voor Cobussen in het teken van overleg met de gemeente en de omgevingsdienst. Op de avond zelf zijn er onder andere vaartuigen van de brandweer, de politie en Rijkswaterstaat actief op de Waal.
Cobussen: ‘Rijkswaterstaat levert een patrouillevaartuig en een RHIB (snelle motorboot) om de coördinatie en het werk van Verkeerspost Nijmegen te ondersteunen. Zo borgen we, samen met onze ketenpartners, de veiligheid, openbare orde en de vlotte doorvaart van het scheepvaartverkeer.’
Reddingsbrigade
Ook de reddingsbrigade patrouilleert over de rivier, want met zoveel mensen op de Waalkade kan er zomaar iemand in het water vallen.
’Een evenement waar dus veel bij komt kijken,' vult Arjen Besselink, projectleider 4daagse/Vierdaagsefeesten, aan: ‘De 4daagse kan alleen plaatsvinden als alle overheden goed met elkaar samenwerken. Een groot evenement vraagt om maatwerk op concreet niveau, de gemeente en Rijkswaterstaat weten elkaar hierbij prima te vinden!’
Beaamt ook Cobussen: ‘Het is een prachtig evenement om te organiseren. Én het is een mooi voorbeeld van publiek-private samenwerking waarbij we in goede samenwerking een mooi resultaat opleveren.’