Vervangen hekwerken Oosterscheldekering gegund aan Hollandia Services en Takke Breukelen
Rijkswaterstaat heeft de opdracht voor het vervangen van de leuning aan de Noordzeezijde van de Oosterscheldekering en het plaatsen van hekwerken met overloopbordessen op de pijlers definitief gegund aan de combinatie Hollandia Services en Takke Breukelen.
In totaal wordt 3,8 km hekwerk vervangen. Werkzaamheden starten begin 2023.
Het vervangen van de leuning is na ruim 30 jaar nodig, omdat het einde van de levensduur nadert. De nieuwe leuning wordt 30 cm hoger en voldoet daarmee aan de nieuwste internationale veiligheidsnormen.
Daarnaast beperken én verbeteren we de toegang tot de pijlers met hekwerken en bordessen. Ter hoogte van iedere pijler komt een 3 m hoog hek met een toegangspoort. Achter het hek plaatsen we op alle 65 pijlers vaste werkbordessen. Die helpen om het onderhoud vanaf de werkweg van de Oosterscheldekering makkelijker uit te voeren.
Toekomstig onderhoud eenvoudiger uit te voeren
Rijkswaterstaat selecteerde bij deze aanbesteding op basis van een combinatie van prijs en kwaliteit, ook wel beste prijs-kwaliteitsverhouding (BKPV) genoemd. Het kwaliteitsaspect speelde in de gunning een belangrijke rol.
Hollandia Services en Takke Breukelen hebben in hun voorstel goed gescoord op de aanpassing van het ontwerp, waardoor toekomstig onderhoud van het hek eenvoudiger is uit te voeren.
Bijzondere omstandigheden op de Oosterscheldekering
Op de Oosterscheldekering is sprake van bijzondere omstandigheden. De werkweg naast de hoofdrijbaan wordt gebruikt door werkverkeer dat daar in het rustige winterseizoen 60 km/h mag rijden. Maar ook door fietsers en voetgangers, waaronder gezinnen met kinderen, die in de zomer komen kijken naar dit machtige bouwwerk.
Dit maakt dat er sprake is van uiteenlopende eisen. En dat er een multifunctionele leuning en hekwerk gemaakt moeten worden. Die moeten naast de beschermende functie voor gebruikers, ook ongewenste bezoekers op de stormvloedkering weren.
Leerpunten uit proefstuk
In juli 2020 is er een proefstuk van het hekwerk geplaatst ter hoogte van de pijler Schaar 7. Dit proefstuk is geëvalueerd in samenwerking met Quist Wintermans Architecten, de welstandscommissies van de gemeente Veere en Schouwen-Duiveland, de onderhoudsaannemers en hulpverleners.
Uit deze proefopstelling zijn diverse leerpunten gehaald. Zo is de richting van de spijlen bepaald, waardoor de veiligheid wordt vergroot. De nieuwe leuning en hekwerken zullen daardoor een ander uiterlijk krijgen dan het proefstuk.
Planning
Als de voorbereidingen conform planning verlopen zullen de werkzaamheden op de kering begin 2023 starten. Het werk moet in december 2023 gereed zijn.