De combiwand: een belangrijk onderdeel voor de zoutdam
Op 12 oktober 2022 is het officiële startsein voor de werkzaamheden voor 'Selectieve Onttrekking' in het sluizencomplex IJmuiden geven. Onder andere Volker Staal en Funderingen (VSF) werkt hieraan mee.
VSF is betrokken bij het aanbrengen van de combiwand en het funderingswerk. Roel Houkes is projectleider voor deze werkzaamheden. Hij vertelt meer over de rol van VSF en de eerste werkzaamheden die zij uitgevoerd hebben.
Fundering voor de zoutdam
Houkes: ‘VSF is de funderingstak van aannemer Van Hattum en Blankevoort (VHB). We zijn gespecialiseerd in allerlei soorten funderingstechnieken. We hebben ook aan Zeesluis IJmuiden gewerkt. Bij de zeesluis hebben we de diepwanden en kolkwanden gemaakt. Ook zorgden we voor het afzinken van de deurkassen (caissons).’
Voor de zoutdam brengt VSF de kerende constructie aan. Dit noemen we ook wel een damwand of combiwand. Houkes: ‘Voor de bouw van de zoutdam wordt het Binnenspuikanaal verdiept. Om te voorkomen dat de oevers van de 2 eilanden instorten, maken we een combi-wand. Ook zorgen we voor de verankering waarmee de combiwand wordt vastgezet. Zo blijft de combiwand op zijn positie als het Binnenspuikanaal wordt verdiept.’
Eerste werkzaamheden aan de combiwand
VSF is inmiddels klaar met het plaatsen van de combiwand aan de noordzijde. En ze zijn nu gestart aan de zuidzijde van het Binnenspuikanaal. Houkes vertelt meer over hoe die werkzaamheden er precies uitzien.
Houkes: ‘Een combiwand is een constructie van damwanddelen in combinatie met buispalen. Deze brengen we in de grond tot 44 m diep. Dat doen we met een heiframe. Dit frame zorgt ervoor dat de buispalen op de juiste locatie en tussenafstand van elkaar worden gezet. Daarna plaatsen we de damwanddelen tussen de buispalen. En zo ontstaat een gronddichte constructie.'
Voor de combiwand gebruikt VSF verschillende machines. Houkes: ‘De combiwand maken we met 2 grote heistellingen op het land. Hiermee brengen we de combiwand aan in de grond. Een van die grote machines hebben we laatst gekocht en is gloednieuw.’
Deze motoren zijn zeer duurzaam en schoon.
Houkes vervolgt: ‘Hier zitten de nieuwste stage 5 motoren in. Deze motoren zijn zeer duurzaam en schoon. En stoten het minst aantal schadelijke stoffen uit. Selectieve Onttrekking is het 1e project waar de heimachine wordt ingezet.’
Ook plaatst VSF een deel kerende constructie in en vanaf het water. Daar werkt VSF met 2 grote heipontons met kranen erop van wel 350 ton.
Hinderarm werken en weinig overlast
Tijdens de werkzaamheden neemt VSF allerlei maatregelen om hinder en overlast te voorkomen voor de omgeving. Houkes vertelt meer over hoe zij dit doen: ‘We brengen de palen trillend aan met een trilblok. Dit zorgt voor zo min mogelijk geluid en trillingsoverlast.’
‘Het kan ook zijn dat we palen moet naheien. Hiervoor gebruiken we mantels, ook wel geluidswerende matten, die het geluid absorberen. Als we gaan heien, doen we dit tussen 08.00 en 16.00 uur. We hebben dit gelukkig nog niet hoeven doen. Dus volgens mij is de overlast tot nu toe beperkt gebleven.’
Verankering van de combiwand
Nu de combiwand aan de noordzijde klaar is, start VSF hier met de verankering van de combiwand. Houkes: ‘Het hoogteverschil tussen het land en de te verdiepen bodem van het Binnenspuikanaal is zo groot dat de combiwand moet worden vastgezet. Dit doen we via stalen strengankers met een lengte tot wel 70 m. Deze boren we schuin door de combiwand heen de grond in.’
‘De verankering zorgt ervoor dat de combiwand wordt vastgehouden. Dit is vergelijkbaar met de scheerlijn van een tent, alleen dan onder de grond. De stalen strengankers worden verbonden met de combiwand en onder de grond plaatsten we een cementprop. De cementprop werkt als een soort tentharing.’
De zoutdam voorbouwen op land
Tijdens de werkzaamheden aan de combiwand bouwt VSF de zoutdam alvast voor op het land. Houkes: ‘Tegelijkertijd bouwen we op het terrein van de Arosa Sun de 2 pijlers van 27 meter hoog voor de zoutdam. Die worden later in het Binnenspuikanaal geplaatst.’
‘Dit gebeurt binnen 2 bouwkuipen in het kanaal. Deze bouwkuipen worden ook gemaakt door middel van een combiwand. Hierbinnen kunnen we de bodem precies ontgraven en voorbereiden om de pijler te kunnen plaatsen.’ Deze werkzaamheden voert VSF in 2023 uit, nadat het kanaal is verdiept.
Houkes is blij dat hij een steentje mag bijdragen aan het funderingswerk: ‘Het is een mooi project. Voor techneuten is het een fantastisch werk om aan mee te mogen werken. Zo’n project is de reden waarom ik graag in deze wereld terecht wilde komen.’