‘De constructie moet oersterk én flexibel zijn’
De aanleg van de overnachtingshaven Spijk is in aanbouw. Een aantal van de meest beeldbepalende elementen, de aanlegsteigers en loopbruggen, is inmiddels af en worden de komende maanden geplaatst.
Dan verandert het terrein definitief van een binnenmeer in een haven voor binnenvaartschippers. Marco van den Berg, projectmanager bij De Klerk Waterbouw, vertelt wat er komt kijken bij het ontwerpen, maken en vervoeren van aanlegsteigers.
Betrokken partijen
De Klerk Waterbouw is een van de vele partijen die betrokken is bij de aanleg van de overnachtingshaven in Spijk. De Klerk werkt nauw samen met Rijkswaterstaat, hoofdaannemer Boskalis en Royal HaskoningDHV.
Marco van den Berg: ‘Nadat het werk gegund is, zijn we met een kernteam van Boskalis en De Klerk aan de slag gegaan. In een intensieve ontwerpfase, zijn we in stappen van een voorlopig ontwerp naar een definitief ontwerp en uiteindelijk het uitvoeringsontwerp gegaan. Bij projecten voor Rijkswaterstaat ligt de lat altijd extra hoog, dat maakt het ook voor ons een mooi en uitdagend project.’
135 m, 600 ton
Veel zaken die pas in de uitvoering belangrijk lijken, moeten al in de voorbereidende fase zijn gepland en afgestemd, vertelt Van den Berg.
‘Je moet rekening houden met de wisselende waterstanden, de samenstelling van de bodem en met de logistiek. Het gaat om steigers van 50 tot 135 m, met elementen van ruim 120 ton per stuk, die samengesteld tot wel 600 ton wegen. Die kun je niet over de weg vervoeren en moet je ook kunnen verladen.’
Hij vervolgt: ‘De elementen zijn door ons eigen ingenieursbureau ontworpen en gebouwd in onze eigen fabrieken in Moerdijk, Middelburg en Werkendam. Vanuit daar vervoeren we ze veilig over het water naar Spijk.’
‘Er komen uiteindelijk 4 verschillende type afmeervoorzieningen voor verschillende typen schepen (kegelschepen, koppelverbanden en reguliere binnenvaart), met bijbehorende loopbruggen, drijvers en dobbers’, zegt Van den Berg.
Hoogteverschil waterstanden
Wat het project in Spijk vooral bijzonder maakt, is het grote verschil in mogelijke waterstanden. ‘Bij hoogwater kan de waterstand oplopen tot 16 m boven NAP, terwijl de minimale waterstand zo’n 6,5 m boven NAP is. Er kan dus 10 m verschil zitten tussen hoog- en laagwater. In de haven van Rotterdam is dat verschil maar een paar meter.
Van den Berg legt uit: ‘Dit grote verschil beïnvloedt het materiaalgebruik en de eigenschappen van de constructie; die moet zowel oersterk als flexibel zijn. De steigers worden op hun plek gehouden met extra stevige palen.’
Bouwpakket
De aanlegsteigers zijn nog niet geplaatst, maar gek genoeg zit het moeilijkste deel van het werk er toch al op. ‘Vanaf week 19 of 20 gaan we de aanlegsteigers, loopbruggen en dobbers plaatsen. Daar zijn we zo’n 10 tot 12 weken mee bezig, het is dus nog best een klus. Maar technisch gezien is dit niet het moeilijkste deel. Je kunt het vergelijken met het in elkaar zetten van een bouwpakket.’
‘Het is geen IKEA’, voegt Van den Berg toe, ‘maar het is voor ons als specialist relatief eenvoudig doordat alle onderdelen geprefabriceerd worden aangeleverd.’