Primeur: rijdende barrière op de A2
We zetten in samenwerking met Boskalis Nederland voor het eerst de Go-Barry in bij de werkzaamheden aan de A2 ter hoogte van de Maasbrug bij Wessem. De Go-Barry is een slimme beweegbare verkeersbarrière van 200 m die op afstand bestuurbaar is.
Het is wereldwijd de eerste keer dat deze innovatieve verkeersbarrière gebruikt wordt. Het idee is al eerder geïntroduceerd en in een kleinere vorm getest. Nu is Go-Barry doorontwikkeld en gepresenteerd in deze nieuwe vorm en lengte.
Met de Go-Barry kunnen rijstroken veilig afgesloten en weer vrijgegeven worden. De barrière verplaatst zichzelf met rupsbanden en kan op afstand bestuurd worden. De Go-Barry rijdt met de werkzaamheden mee en hoeft niet steeds opnieuw op- en afgebouwd te worden.
Zo worden werkvakken korter en ontstaan er meer werkbare uren. De Go-Barry kan op veel plaatsen op een veilige plek buiten het verkeer opgebouwd worden. Daarnaast kan het afzetten van een complete rijstrook kan binnen 2 minuten gebeuren vanaf de rijstrook zelf.
Meer veiligheid, minder hinder
Ook verbetert het inzetten van de Go-Barry de doorstroming van het verkeer en de bereikbaarheid rondom werkzaamheden. Sjoerd Methorst van Rijkswaterstaat vertelt: ‘Het inzetten van de Go-Barry is een doorbraak in slimme en dynamische wegbeveiliging. Werken op de weg is veiliger doordat wegwerkers fysiek worden afgeschermd van het verkeer.'
'Na de werkzaamheden kan de rijkstrook meteen teruggegeven worden aan het verkeer, zonder in te leveren op het gebied van veiligheid. We zijn daarom erg trots dat we deze innovatie op de A2 bij Wessem kunnen inzetten.’ In vergelijking: zonder het inzetten van de Go-Barry moest de A2 bij Wessem een week lang afgesloten worden.
Data, efficiëntie en doorontwikkeling
De Go-Barry bevat sensoren die belangrijke informatie meten, zoals de verkeersintensiteit en de snelheid van het verkeer. Zo beschikken Rijkswaterstaat en aannemers over actuele data die bijdragen aan een nog veiligere manier van werken. Bovendien wordt het met de Go-Barry mogelijk om nachtelijke wegwerkzaamheden vaker overdag uit te voeren.
Het verminderen van hinder en afzetwerkzaamheden draagt bij aan veilig werken langs de weg, meer werkbare uren en een aanzienlijke verbetering van de efficiëntie en productiviteit.
Binnen het project A2 wordt de Go-Barry als pilot ingezet. Dit maakt deel uit van een tiental pilots die we samen met Travinci, de ontwikkelaar van de Go-Barry, op korte termijn uitvoert. Het doel hiervan is het onderzoeken van de meerwaarde en functionaliteit van de Go-Barry, om deze vervolgens nog verder te ontwikkelen voor toepassing op grote schaal.