Mei-werkzaamheden Heinenoordtunnel volgens planning verlopen
Van 28 april tot en met 8 mei 2023 was de Heinenoordtunnel voor het eerst in beide richtingen dicht. Aannemerscombinatie Savera III heeft in deze periode alle geplande werkzaamheden kunnen uitvoeren en veel kunnen voorbereiden voor het maken van het middentunnelkanaal in augustus 2023.
Rijkswaterstaat ziet de periode in de zomer van 2023 met vertrouwen tegemoet. De tunnel gaat dan 4 weken dicht.
Afsluiting Heinenoordtunnel in mei 2023
Volgens Theo van Maris, technisch manager bij Rijkswaterstaat en al sinds 2017 betrokken bij de renovatie van de Heinenoordtunnel, stond de afgelopen sluiting van de Heinenoordtunnel in de aanbestedingsfase nog niet gepland.
‘Tijdens de voorbereidingen voor renovatie constateerde Savera III dat het vanwege extra werk niet alle werkzaamheden in de zomervakantieperiode kon uitvoeren,' vertelt hij, ‘waardoor de tunnel ook voor een kortere periode in mei helemaal dicht moest.
Herstelwerkzaamheden tijdens afsluiting
‘Vorig jaar tijdens de voorbereidende onderzoeken, bleek bij het verwijderen van wandbekleding van de tunnel bijvoorbeeld dat we het beton op diverse plaatsen moesten herstellen.’ Dit is tijdens de afgelopen afsluiting aangepakt. Bij de voorbereidingen werd ook duidelijk dat de stootplaten anders waren dan op tekeningen was aangegeven.
Stootplaten zorgen voor de verbinding van de tunnelmonden met het wegdek voor de tunnel. ‘We hebben ze over de hele breedte van de weg vervangen voor grotere en zwaardere exemplaren. Omdat er tijdens de werkzaamheden in de zomer veel materieel en materiaal de tunnel in en uit moet, is het niet handig als de weg dan openligt om de stootplaten te vervangen.’ Daarom is ook deze klus in mei geklaard.
Daarnaast heeft de aannemerscombinatie tijdens de mei-afsluiting de riolering in de westbuis aangepast en vervangen. ‘Dit is nodig om de Heinenoordtunnel geschikt te maken als een zogenaamde categorie C-tunnel. Er mogen dan meer soorten goederen door de tunnel worden vervoerd – een wens vanuit de transportsector en bedrijven.’
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat besluit uiteindelijk of de tunnel na de renovatie ook daadwerkelijk een categorie C tunnel wordt.
Verder heeft Savera III in mei voorbereidingen voor de werkzaamheden in augustus getroffen. ‘In de zomer maken we een middentunnelkanaal,’ licht de technisch manager toe. ‘Daarvoor hebben we nu onder andere al de noodzakelijke sleuven kunnen frezen en sparingen in de middenwand gemaakt.
Ook heeft Savera de betonnen rand bij de middenwand in de westbuis alvast weggehaald. Die is straks niet meer nodig vanwege de komst van het middentunnelkanaal.’ In de huidige middenwand zijn betonnen kozijnen gemaakt, waar straks de nieuwe vluchtdeuren komen.
Zagen door 1,5 m beton
De mei-afsluiting bood ook ruimte om 2 enorme gaten in het plafond te zagen voor een trapgat. Die trap verbindt uiteindelijk het middentunnelkanaal met de dienstgebouwen boven de tunnel. ‘Dat was een indrukwekkende klus,’ vertelt Van Maris. ‘Het gaat om gaten van 4 bij 1 m groot, waarvoor we door 1,5 m aan beton moesten zagen. Dat hoeven we nu dus ook niet meer in de zomer te doen.’ De lintzaag had 2 dagen nodig om door het dikke beton te zagen.
Werkzaamheden volgens planning verlopen
Van Maris kijkt tevreden en met gepaste trots terug op de werkzaamheden die zijn uitgevoerd, terwijl de tunnel voor het eerst dit jaar in beide rijrichtingen dicht was. ‘We hebben alle werkzaamheden volgens planning en zonder grote problemen kunnen uitvoeren. Bij zo’n groot project stuiten we natuurlijk altijd op zaken die we niet kunnen voorzien. Maar we waren goed voorbereid en hebben alles direct kunnen oplossen.’
De technisch manager kijkt dat ook vol vertrouwen uit naar de werkzaamheden die voor de zomer zijn gepland. ‘Ik heb nu nog meer vertrouwen dat we ook dan de planning halen. De ervaringen die we deze week weer hebben opgedaan nemen we weer mee voor de werkzaamheden in augustus.’