Met de pont als de Heinenoordtunnel dicht is: neem vooral de fiets!
Extra veerdiensten en tweewielers gratis met de pont: 2 van de maatregelen waarmee Rijkswaterstaat wil bereiken dat meer mensen de fiets nemen als de Heinenoordtunnel dicht is en waarmee extra lange files op omleidingsroutes worden voorkomen. Een schipper en een ponteigenaar vertellen over hun ervaringen tijdens de afsluiting in mei 2023.
Gratis oversteken
Rijkswaterstaat heeft met veerponteigenaren afspraken gemaakt om de oversteek over het Spui en de Oude maas voor fietsers extra aantrekkelijk te maken. Daarom kunnen (brom)fietsers en scooters er gratis oversteken als de Heinenoordtunnel vanwege renovatiewerkzaamheden dicht is. Dit geldt voor veerpont Nieuw-Beijerland – Hekelingen, de veerdienst tussen Puttershoek en Zwijndrecht en veerpont Rhoonsveer. Bij veerpont Hekelingen is de overtocht ook gratis voor motoren, maar niet voor (vracht)auto’s.
Inzet extra veerpont
Tussen Rhoon en Oud-Beijerland heeft tijdens de afsluiting in mei daarnaast een tweede pont continu heen en weer gevaren. Dit was een extra veerdienst naast de pont die volgens de reguliere dienstregeling Rhoon, Oud-Beijerland, Spijkenisse en Oude Tol aandoet. Deze aquaferro, een schip dat maximaal 150 personen kan vervoeren, vaart ook als de Heinenoordtunnel in augustus 2023 dicht is.
Schipper Bram Stevense vertelt dat de inzet van de aquaferro in mei erg populair was. ‘Waar we normaal zo’n 200 mensen per dag overzetten, waren dat er nu ongeveer 500 of 600’, vertelt hij. ‘En ik heb geen chagrijnig gezicht gezien. Dat had ik wel verwacht, omdat de tunnel dicht was. Maar iedereen was blij dat er een extra veerpont was.’
Korte wachttijden
Dat mensen niet lang hoefden te wachten heeft waarschijnlijk aan de goede sfeer bijgedragen. ‘We hadden voor de aquaferro geen vaste vertrektijden, maar vertrokken zodra er voldoende mensen aan boord waren’, vertelt de schipper. ‘Deze pont heeft ongeveer 2 tot 3 keer per uur gevaren. Mensen hoefden nooit langer dan 10 minuten te wachten.’
Stevense zag dat het vooral tijdens de spitsen drukker was dan anders bij de vertreklocaties. ‘Door de week stonden er ’s ochtends vroeg al meer mensen dan normaal. Ook rond de avondspitsen was er duidelijk meer verkeer dan alleen het reguliere woon-werkverkeer. Maar zoals altijd maakten buiten de spitsen om en in het weekend vooral dagjesmensen gebruik van onze veerdiensten.’
Te veel auto’s richting veerpont
Waar bij Rhoon alleen voetgangers en tweewielers kunnen oversteken, neemt de veerdienst Nieuw-Beijerland – Hekelingen ook auto’s mee (maar niet gratis). Hier was de situatie in mei heel anders dan de ‘gezellige drukte’ bij Rhoon. ‘Vooral vrijdag 5 mei was het een chaos’, herinnert Lennart Hoorweg zich, eigenaar van pont The Queen Jacqueline. ‘Door de kilometerslange files met auto’s die wilden oversteken, stond heel Nieuw-Beijerland vast. Ik moest mijn auto in het dorp parkeren om bij mijn pont te komen.’
Aan deze kant van het Spui was het deze hele vrijdag druk. De meeste andere dagen was het volgens de schipper een klein beetje rustiger. ‘Maar op 1 mei stond het verkeer vanuit Spijkenisse helemaal vast. En op 3 mei zelfs in beide richtingen.’ Vanwege de drukte startte Hoorweg de veerdienst elke dag zo’n 20 minuten eerder dan normaal. ‘We begonnen iets na 05.00 uur en pas vanaf 20.00 uur werd het rustiger. Daartussen konden we vaak het einde van de files niet eens zien. Tijdens elke oversteek was de pont helemaal vol. We vervoeren 18 auto’s per keer en hebben ongeveer 12 overtochten per uur. Je kunt dus narekenen om hoeveel auto’s het ging.’
Kom vooral met de tweewieler
Ook bij deze veerdienst was de oversteek voor tweewielers gratis. ‘Normaal maken honderden mensen dagelijks de oversteek met onze pont’, vertelt Hoorweg. Tijdens de afsluiting waren dat er zo’n 10 procent meer, schat hij. ‘Maar of dat kwam doordat de oversteek gratis was of dat mensen de files gewoon beu waren, weet ik natuurlijk niet. Eigenlijk had ik ook meer tweewielers verwacht.’
‘Kom vooral met de tweewieler’, geeft de pontexploitant daarom als tip mee voor de afsluitingen van de Heinenoordtunnel in augustus. ‘Als je met de auto wilt oversteken, kan je ervanuit gaan dat je in een lange file terechtkomt.’ Dat vindt Hoorweg vooral jammer voor zijn vaste klanten. ‘Ik zou het een mooie geste vinden als Rijkswaterstaat ook voor hen de overtocht gratis zou maken.’