Werkzaamheden vervanging viaduct A16-Hoofdweg van start
Rijkswaterstaat vervangt een viaduct in de snelweg A16 over de Hoofdweg in Rotterdam. De constructie van het viaduct voldoet niet meer. Sinds mei 2022 wordt het viaduct al ondersteund.
Vanwege de veiligheid moet het viaduct in zijn geheel worden vervangen. De werkzaamheden duren van juni 2023 tot en met maart 2026.
Rijkswaterstaat heeft gekozen voor een bouwmethode die zo min mogelijk hinder oplevert voor omwonenden en weggebruikers. Toch is niet te voorkomen dat de werkzaamheden voor geluid- en verkeersoverlast zorgen. Zo gaat de snelheid op de A16 ter hoogte van de wegverlegging tijdelijk omlaag en zijn er afsluitingen nodig.
De Hoofdweg onder de A16 wordt enkele weken afgesloten of is gedeeltelijk bereikbaar. De oprit A16 Prins Alexander (27) vanaf de Hoofdweg in Rotterdam naar de A16 richting Dordrecht is voor langere tijd niet beschikbaar.
Tijdelijke wegverlegging A16
Voordat we beginnen met het slopen van het bestaande viaduct en het bouwen van het nieuwe viaduct, zorgen we eerst voor een wegverlegging met een hulpbrug aan de westkant van de A16.
Zo kan het verkeer op de A16 tijdens de vervanging van het viaduct in beide richtingen blijven rijden, terwijl steeds aan 1 rijrichting van het bestaande viaduct wordt gewerkt. Zo beperken we de hinder voor weggebruikers en omwonenden.
Planning werkzaamheden vervanging viaduct A16
Na voorbereidende werkzaamheden, beginnen we in juli 2023 met het aanleggen van de wegverlegging. De oprit A16 Prins Alexander (27) gaat ruim 2 jaar dicht vanaf eind 2023 tot en met eind 2025. Verkeer richting Dordrecht maakt dan gebruik van oprit A16 Rotterdam-Kralingen (26). De wegverlegging wordt volgens de huidige planning op 29 april 2024 in gebruik genomen.
De maximumsnelheid ter hoogte van de wegverlegging wordt 70 km/h. Eind mei 2024 starten we met de bouw van het westelijk gedeelte van het nieuwe viaduct. In januari 2025 begint de bouw van het oostelijke gedeelte van het nieuwe viaduct. De werkzaamheden aan het viaduct over de Hoofdweg zijn zo gepland dat het past binnen de geplande openstelling van de A16 Rotterdam.
Eind 2025 gaat de A16 Rotterdam open voor verkeer, inclusief het nieuwe viaduct.
Hoofdweg Rotterdam
In de periode juli 2023 tot en met april 2024 kan er sprake zijn van extra bouwverkeer op de Hoofdweg en geluidhinder in de directe omgeving. Na ingebruikname van de wegverlegging op 29 april 2024 is de Hoofdweg ter hoogte van het viaduct in beide richtingen een aantal weken gesloten. Naar verwachting gaat de Hoofdweg 21 mei 2024 weer open met 1 rijstrook per rijrichting.
In het eerste kwartaal van 2026 is het nieuwe viaduct klaar en wordt de Hoofdweg over de volledige breedte in beide richtingen in gebruik genomen. In deze periode worden de werkterreinen opgeruimd en is er nog wel sprake van extra bouwverkeer op de Hoofdweg.
A16 Rotterdam
De vervanging van het viaduct in de A16 is toegevoegd aan het project A16 Rotterdam, de nieuwe verbinding tussen de A16 bij het Terbregseplein en de A13 bij Rotterdam The Hague Airport. De 11 km lange en energieneutrale rijksweg met Rottemerentunnel verbetert de bereikbaarheid en leefbaarheid in het noordoostelijk deel van Rotterdam, in Lansingerland en in de omliggende regio.
De A16 Rotterdam wordt in opdracht van Rijkswaterstaat aangelegd door De Groene Boog, een bouwcombinatie van BESIX, Dura Vermeer, Van Oord en TBI-bedrijven Croonwolter&dros en Mobilis.