Nieuwsbericht

Complexe ontwikkeling kaartservice verschuift livegang SPIN

Gepubliceerd op: 25 augustus 2023, 13.38 uur - Laatste update: 25 augustus 2023, 13.48 uur

Het nieuwe SPIN bestaat uit 2 delen. De applicatie waar gebruikers wegwerkzaamheden in plannen en een service die het kaartmateriaal levert. Rijkswaterstaat maakt naast haar eigen kennis gebruik van externe leveranciers met expertise op dit vlak.

Kaartmateriaal is complexe materie

De service die het kaartmateriaal levert gebruikt data uit verschillende bronnen om een volledig en juiste kaart te maken. Bijvoorbeeld data om een kaart te maken die het hoofd wegennet weergeeft én bijvoorbeeld rijstroken én plaatsen van wegsignalering.

De verschillende bronnen geven de bestaande situatie op de weg op verschillende manieren weer, dat maakt de ontwikkeling van de kaartservice een complexe aangelegenheid.

Meer tijd nodig, focus op kwaliteit blijft

De herbouw van de applicatie verloopt volgens plan. De complexiteit rondom de service die het kaartmateriaal levert heeft meer tijd nodig om tot een volledig en juiste kaartweergave te komen. Dit is voorwaardelijk voor een goede werking van SPIN. Het verhoogt ook het gebruikersgemak van de applicatie. Hierdoor zal de eerder genoemde livegang in het eerste kwartaal van 2024 opschuiven.

Er wordt gezocht naar een nieuwe datum voor de livegang. Deze datum zal ook worden afgestemd met de klankbordgroep van gebruikers.