Nieuwsbericht

Alle installaties getest: de Heinenoordtunnel is weer veilig open

Gepubliceerd op: 5 september 2023, 13.46 uur - Laatste update: 6 september 2023, 13.08 uur

Tijdens de sluiting van Heinenoordtunnel in augustus heeft Rijkswaterstaat alle cruciale installaties, oud en nieuw, grondig getest. Daardoor weten we zeker dat alles perfect werkt nu de tunnel weer open is. Procesmanager Rik Jan van Hulst vertelt wat daarbij allemaal komt kijken.

Het testen van de installaties vormde een belangrijk onderdeel van de werkzaamheden tijdens de afsluiting van de Heinenoordtunnel in augustus. Of beter: het testen van de functievervullers. ‘Dat is namelijk de vakterm die wij gebruiken voor de installaties van de tunnel’, vertelt Van Hulst, die samen met collega Remco la Rivière verantwoordelijk is voor een zorgvuldig testproces.

Continu testen

Dat proces begon al ver voordat in augustus de fysieke installaties onder de loep zijn genomen. ‘We zijn er inmiddels zo’n 3 jaar mee bezig. Want al tijdens het eerste stadium van zo’n groot en complex project is het belangrijk om te controleren of alle ontwerpen voldoen aan de eisen en specificaties. Of dat ze moeten worden aangepast. Alleen zo kunnen we garanderen dat de te ontwikkelen installaties daadwerkelijk kunnen wat partijen als brandweer en tunnelbeheerder wij als Rijkswaterstaat noodzakelijk vinden. En dat ze voldoen aan de wettelijke eisen.’

Veel te testen installaties

In de Heinenoordtunnel zorgen veel verschillende installaties ervoor dat weggebruikers er veilig doorheen kunnen rijden. Die moeten dus grondig worden getest.

‘Het gaat bijvoorbeeld om de tunnelverlichting, camera’s, branddetectie en bluspompen, verkeersdoorstromingssystemen, slagbomen, ventilatie en omroepinstallaties. Voor al deze functievervullers moeten we controleren of ze hun taak goed verrichten’, licht Van Hulst toe. ‘We hebben de installaties eerst los getest, zodat we zeker weten dat bijvoorbeeld een camera kan inzoomen of een stilstaande auto herkent.’

Werken de installaties ook goed samen?

Vervolgens hebben Van Hulst en La Rivière samen met het technische team tijdens de afsluiting van de Heinenoordtunnel in augustus getest of de verschillende installaties ook goed samenwerken.

‘Daarbij lag de focus vooral op veiligheid. Camera’s moeten bijvoorbeeld het omroepsysteem in werking zetten als er een auto in de tunnel stil komt te staan’, aldus Van Hulst. Ook het nieuwe middentunnelkanaal kreeg speciale aandacht. ‘Met een rookmachine hebben we bijvoorbeeld getest of de overdrukinstallaties ervoor zorgen dat er geen rook in de vluchttunnel komt.’

Voldoen aan wetgeving

Van Hulst en collega’s hebben ook getest of de installaties in de Heinenoordtunnel voldoen aan de Tunnelwet.

Des te belangrijker voor de Heinenoordtunnel, omdat de wet jonger is dan de tunnel zelf. ‘In de Tunnelwet is bijvoorbeeld een aantal scenario’s omschreven die een veilige vluchtweg garanderen. En wat de maximale kracht mag zijn die nodig is om een vluchtdeur te openen. Door dit te testen, en waar nodig aan te passen, kunnen we garanderen dat de gerenoveerde Heinenoordtunnel straks aan alle wetgeving voldoet.’

Hoe zijn de testen verlopen?

Omdat de Heinenoordtunnel nu weer open is, mogen we concluderen dat de testen positief zijn afgerond. ‘Alle functievervullers installaties werkten naar behoren en we hebben niets ontdekt waardoor de tunnel niet open zou kunnen. Die beslissing ligt overigens bij de Rijkswaterstaat als tunnelbeheerder op advies van de veiligheidscoördinatortunnelveiligheidsbeambte.’

‘Wij leveren als procesmanagers alleen de resultaten en de duiding daarvan. Zoals bij alle testen hebben we ook nu verbeterpunten ontdekt, en die worden opgepakt. Dat zit ‘m vooral in de processen en samenwerking tussen betrokken partijen. Deze lessen nemen we mee in bij het testen van de installaties van de volgende 7 tunnels die Rijkswaterstaat de komende jaren gaat renoveren.’