Een plan voor bereikbaarheid
Hoe kunnen we er met elkaar voor zorgen dat de regio ondanks de werkzaamheden aan de brug Purmerend zo goed mogelijk bereikbaar blijft? Om die vraag te beantwoorden, maakt mobiliteitsmanager Bettinka Rakic een bereikbaarheidsplan voor de periode van de werkzaamheden. Want het verminderen van de verkeershinder vraagt iets van alle betrokkenen.
De capaciteit van de A7 zal tijdens de werkzaamheden ongeveer gehalveerd worden. Hoeveel moet het verkeer afnemen om dan te kunnen blijven doorrijden? ‘Het antwoord op deze vraag noemen we de hinderopgave’, vertelt Harold Hansen, omgevingsmanager bij Rijkswaterstaat.
‘Die opgave is enorm bij dit project: pas als zo’n 20% van de automobilisten die normaal over de brug rijden niet de weg op gaat, zal de extra reistijd beperkt zijn. Lukt dat niet, dan kan het verkeer echt vastlopen.’ Gelukkig zijn er manieren om de hinder te beperken. Op basis van onderzoek naar onder andere herkomst en bestemming van verkeer maken we een bereikbaarheidsplan.
Verschillende groepen weggebruikers
1 op de 5 automobilisten van de weg af, dat gaat niet zomaar. ‘We hebben de belangrijkste groepen weggebruikers in beeld gebracht om hun alternatieven te kunnen bepalen’, vertelt Rakic.
‘De meeste automobilisten op de A7 zijn forenzen, op weg naar hun werk en terug. De 2e groep bestaat uit vrachtverkeer en logistiek. Dit is een belangrijke sector in de regio, en voor heel Nederland trouwens. De 3e groep bestaat onder andere uit mensen die eropuit gaan in hun vrije tijd, voor recreatie of bezoek.’
Weg van de minste weerstand
‘Normaal gesproken zoek ik in een bereikbaarheidsplan voor elke groep naar een alternatieve manier van reizen’, legt Rakic uit.
‘Daarbij zoek ik altijd naar de weg van de minste weerstand, want reizen is vaak een kwestie van routine en dat verander je niet zo makkelijk. Het is het makkelijkst om met de auto een andere route te nemen of op een ander tijdstip te reizen. Helaas zijn dit tijdens de werkzaamheden voor het leeuwendeel van de weggebruikers niet echt goede opties: goede alternatieve routes zijn er nauwelijks en de files beginnen vroeg.’
Anders of niet reizen
Een 3e alternatief voor de autorit is het reizen met andere vervoersmiddelen. ‘Dit is natuurlijk niet mogelijk voor vrachtverkeer, maar wel voor een deel van de forenzen’, licht Rakic toe.
‘Voor de meeste van hen is het niet mogelijk om hun hele traject op de fiets af te leggen, daarvoor zijn de afstanden te groot. Maar een gecombineerde reis van de fiets en het openbaar vervoer levert al snel tijdwinst op vergeleken met de files op de wegen. Op dit moment onderzoek ik welke gecombineerde reizen er mogelijk zijn en hoe we die zouden kunnen faciliteren en stimuleren. Natuurlijk is niet of samen reizen de beste oplossing om de drukte op de weg tegen te gaan, dus waar mogelijk zullen we dat aanbevelen.’
Iedereen is nodig
De komende maand worden de precieze maatregelen nader uitgewerkt. Maar de boodschap is nu al duidelijk.
Hansen: ‘We roepen iedereen op om nu al na te denken over je reis in 2024. Je wil niet voor verrassingen komen te staan. Maak alvast afspraken met je werkgever, stel als bedrijf alvast een plan op. Zo beperk je de gevolgen straks door de verminderde bereikbaarheid. Tegelijk is het natuurlijk geweldig als straks de gewichtsbeperking van de brug af kan en alle vrachtwagens er weer overheen kunnen. Daar werken we naartoe!’