Versterking brug bij Purmerend
Sinds oktober 2022 mogen zware vrachtwagens niet meer over de brug bij Purmerend rijden. Volgend jaar versterkt Rijkswaterstaat de brug, zodat al het verkeer straks weer over de brug kan rijden. De werkzaamheden staan gepland van 1 april tot 1 september 2024.
Waarom is de versterking nodig?
Tijdens een inspectie in oktober 2022 bleek dat de steunpunten van de brug niet meer voldoen om het gewicht van zwaar verkeer, zoals grote vrachtwagens, te dragen. Hierdoor mag vrachtverkeer dat zwaarder is dan 30 ton sindsdien niet meer over de brug.
Dit vrachtverkeer wordt omgeleid via provinciale wegen. Dat kost extra tijd voor het vrachtverkeer en zorgt bovendien ook voor meer verkeer op de provinciale (N246, N247 en N244) en gemeentelijke wegen.
De toename van het vrachtverkeer langs de bebouwde kom in die gebieden zorgt voor overlast voor omwonenden. De steunpunten worden daarom volgend jaar versterkt.
Wat gaat er gebeuren?
Rijkswaterstaat versterkt de steunpunten van de brug in 2 delen: per weghelft. We beginnen met het verwijderen van asfalt en beton. Vervolgens boren we 4.000 gaten van de bovenkant tot de onderkant van de brug en 27.000 gaten in bestaand beton voor wapeningstaal. Na het plaatsen van dit extra wapeningstaal wordt het beton en asfalt opnieuw aangebracht.
De werkzaamheden aan beide weghelften nemen 5 maanden in beslag, van 1 april tot 1 september 2024. Zodra bekend is welke aannemer de werkzaamheden gaat uitvoeren, volgt meer informatie over de uitvoeringsplanning.
Wat betekent dit voor mijn autoreis?
Tijdens de werkzaamheden blijft de brug beperkt open voor verkeer. 1 weghelft van de brug is open voor verkeer in beide richtingen. De 2 rijstroken per rijrichting zijn daardoor smaller. Daarom wordt de maximumsnelheid op de brug teruggebracht naar 70 kilometer per uur.
Houd rekening met fors extra reistijd en flinke vertraging op de A7 en op de regionale en provinciale wegen in Noord-Holland. Rijkswaterstaat ontwikkelt met onder andere wegbeheerders en hulpdiensten een bereikbaarheidsplan met als doel extra reistijd te beperken tot maximaal een uur.
Nieuwe situatie
Om het werk op de brug te kunnen doen, moet de wegsituatie opgebouwd worden, halverwege worden omgezet en aan het eind van het project worden afgebouwd. Hierbij zijn waarschijnlijk extra afsluitingen nodig. Als de aannemer is gekozen, wordt duidelijk hoe deze 3 momenten in het project worden uitgevoerd. Onnodige hinder zullen we uiteraard voorkomen.
Ook zijn toerit 4 Purmerend-Zuid richting Hoorn, toerit 5 Purmerend richting Zaandam en afrit 5 Purmerend vanuit de richting Zaandam tijdens de werkzaamheden afgesloten. Afrit 4 Purmerend-Zuid vanuit de richting Hoorn blijft open. Er worden omleidingsroutes ingesteld. Wij verwachten een forse toename van de drukte op omliggende wegen door het omgeleide verkeer.
Afsluitingen
Bekijk hieronder de afgesloten toe- en afritten.