‘Alleen samen kunnen we de overlast verminderen’
Omgevingsmanager Menno Kamp geeft direct toe dat de werkzaamheden aan de Spijkenisserbrug van april en mei 2024 voor flinke overlast gaan zorgen. ‘Deze brug is een belangrijke verbinding in de regio, het is dus vervelend dat deze 4 weken dicht moet. Maar we doen er alles aan om de hinder voor alle gebruikers zoveel mogelijk te beperken.’
Volgens Kamp kan het werk niet langer wachten en is er met veel moeite een geschikte periode gevonden. ‘Er zijn rondom Spijkenisse heel veel werkzaamheden in 2024, die we met de andere wegbeheerders allemaal op elkaar hebben afgestemd. Gelukkig valt een deel van onze werkzaamheden in de meivakantie als het relatief rustig op de weg is.’
De verwachte verkeershinder blijft wel een grote uitdaging. ‘Daarom hebben we een werkgroep opgericht. Hierin zitten verschillende lokale en regionale partijen. We baseren ons op een verkeersmodel en zoeken uit waar het kan gaan knellen. Door samen te werken, kunnen we maatregelen nemen en bijsturen als dat nodig is.’
Zo legt Kamp uit dat scheepvaartbedrijven rond de Hartelbrug hebben meegedacht. ‘Zij maken tijdens de werkzaamheden geen gebruik van deze route, waardoor de brug niet open hoeft. Zo kan het verkeer via deze brug, de omleidingsroute, ongehinderd blijven doorrijden.’
‘Pak eens de fiets’
De omgevingsmanager geeft aan dat het belangrijk is om weggebruikers goed te informeren, zodat ze rekening kunnen houden met bijvoorbeeld extra reistijd.
Ook roept hij mensen op om andere manieren van reizen te kiezen. ‘Sommige mensen zijn afhankelijk van de auto. Maar als het mogelijk is, pak eens de fiets. Of neem de metro, er ligt een hele goede verbinding. Of vraag uzelf af of u tijdens de spits überhaupt wel hoeft te reizen. De brug is een beetje van ons allemaal, maar de hinder ook. Alleen samen kunnen we de overlast verminderen.’
Als omgevingsmanager kijkt Kamp ook naar andere oplossingen. Zo heeft hij contact met verschillende mobiliteitsdiensten en netwerken. ‘We werken hiervoor bijvoorbeeld samen met Zuid-Holland Bereikbaar, om werkgevers te bereiken hun werknemers op een andere manier te laten reizen. Denk hiervoor aan een fietspoule of een OV-probeerpas. Zo ontwikkelen we een soort menukaart om mensen te stimuleren anders te reizen.’
Geluidoverlast
Een andere vorm van hinder voor de omgeving is geluid. Kamp: ‘Het asfalt rippen op de stalen delen maakt veel lawaai. Dat duurt per hef enkele dagen. De geluiddruk ligt rond de 60 decibel gemeten vanaf de gevel van omwonenden en kan worden ervaren als storend. Daarom doen we dit werk alleen van 07.00 tot 22.00 uur, niet in de nachtelijke uren.’