De mensen achter de renovatie van de Heinenoordtunnel: maak kennis met Maaike
De renovatie van de Heinenoordtunnel is een grote en complexe opgave. Aan de megaklus werken veel mensen mee, allemaal met verschillende expertises.
Vele nachten en weekenden, en in de (zomer)vakanties, zetten de mensen van aannemerscombinatie Savera III (bestaande uit Dura Vermeer, SPIE en SWARCO), onderaannemers en Rijkswaterstaat zich in om de bijna 60-jarige Heinenoordtunnel helemaal op te knappen en weer klaar te maken voor de toekomst.
Hoog tijd om met een aantal van hen kennis te maken. In deze nieuwsbrief vertelt Maaike (projectcoördinator) bij Savera III over haar werkzaamheden tijdens de renovatie.
Wat is jouw rol bij de renovatie van de Heinenoordtunnel?
‘Ik coördineer, regel en organiseer heel veel binnen het project. Iedereen die nieuw is, moet natuurlijk toegang hebben tot de systemen en de werkplekken. Dat regel ik. Ook zit ik soms mensen achter de broek aan, zodat iedereen zijn afspraken nakomt. Want een strakke planning is belangrijk in dit project.'
'Verder coördineer ik alles met betrekking tot huisvesting en het beheer van de keet. Denk aan reparaties en de schoonmaak. Maar ik organiseer ook bijeenkomsten en feestjes. Kort gezegd: ik doe van alles.’
Waarom is het werk voor de Heinenoordtunnel zo leuk?
‘Leg veel op mijn bord, geef me dan de vrijheid om het gewoon te regelen en dan vind ik het leuk. Daarbij heb ik veel oog voor de menselijke kant van het samenwerken. Als iemand trouwt of slaagt voor een opleiding, dan zorg ik voor een bloemetje. Je merkt dat mensen dat op prijs stellen.'
'Met de afsluiting in de zomer van 2023 hebben we veel van de medewerkers gevraagd, ook in de voorbereiding. Collega’s hebben in de vakantieperiode en weekenden doorgewerkt. Iedereen heeft zich tot het uiterste ingezet om het werk af te krijgen. Dat vonden we een bedankje waard en daarom hebben we voor iedereen een attentie geregeld. Die menselijke kant en de waardering voor het werk is belangrijk, want we zijn geen machines.’
Wat is je tot nu toe het meest bijgebleven bij dit project?
‘De afsluiting in de zomer. En dan niet alleen de afsluiting zelf, maar ook de voorbereiding. Er moest heel veel gebeuren en de tijdsdruk was best hoog, maar we hebben het voor elkaar gekregen. Ik doe dit werk in de infra-sector al 25 jaar, maar de renovatie van de Heinenoordtunnel is van een ander kaliber.'
'Elk project loopt op een gegeven moment wel eens achter op schema, maar de Heinenoordtunnel niet. Alle belangrijke deadlines en mijlpalen worden gehaald. Dat is knap. Het zegt ook iets over de inzet van alle medewerkers, hoe ze de schouders eronder zetten.’
Welke klus staat nog op stapel?
‘De afsluiting in de zomer van 2023 is achter de rug. Daardoor is het nu, ondanks dat de renovatie doorgaat en er nog een zomerafsluiting aan komt, wat rustiger op het gebied van het regelen en organiseren. Aan het einde van het project komt er voor mij wel weer een grote klus aan. Want als de renovatie klaar is, moet het hele bouwterrein worden ontmanteld.'
'De keet, wat eigenlijk gewoon een kantoor van 2 verdiepingen is, moet worden afgebroken. Als de tunnel klaar is, moet je op het terrein eromheen niet meer kunnen zien dat er gewerkt is. Maar met die voorbereiding zijn we nog niet begonnen, eerst maar eens de renovatie af hebben.’
Wat is je boodschap aan mensen die te maken hebben met (weekend)afsluitingen vanwege de renovatie?
‘Ik snap dat mensen de afsluitingen hinderlijk en onhandig vinden. Maar heb geduld en maak gebruik van de alternatieven, zoals de bussen die ook tijdens de afsluitingen door de tunnel gaan. En houd in het achterhoofd dat er iets moois voor terugkomt. Het lijkt me dat als je dagelijks door de tunnel gaat, je graag door een moderne en veilige tunnel rijdt. Daar werken we aan.’