Renovatie Heinenoordtunnel: de uitdagende planning van 2024
Sinds 2023 werken we hard aan de renovatie van de Heinenoordtunnel. Ook in 2024 hebben we voor deze grote opknapbeurt veel werkzaamheden gepland. Irene Schnieders, projectmanager Rijkswaterstaat, blikt terug op de mijlpalen die we al hebben bereikt. En vooruit op de werkzaamheden die we in 2024 uitvoeren.
In januari van 2023 zijn we begonnen met de renovatie van de Heinenoordtunnel. ‘De installaties en systemen van de tunnel waren inmiddels verouderd’, vertelt Schnieders. ‘En de constructie van de tunnel moest grondig opgeknapt worden. Als de renovatie straks achter de rug is, voldoet de Heinenoordtunnel weer aan de (veiligheid)eisen van de huidige tijd en de wet- en regelgeving van de Landelijke Tunnelstandaard.’
Mijlpaal middentunnelkanaal
Een van de mijlpalen van 2023 was de bouw van een middentunnelkanaal in de Heinenoordtunnel. ‘Dit is niet alleen de nieuwe vluchtgang voor weggebruikers, het is ook een belangrijk onderdeel van de renovatie’, licht Schnieders toe.
‘De dienstgang bovenin het middentunnelkanaal biedt namelijk ruimte voor de kabels en leidingen van nieuwe systemen en installaties. In deze afgesloten ruimte kunnen we veilig werken, terwijl het verkeer gewoon door de tunnel rijdt. Daardoor hoeft de Heinenoordtunnel minder vaak en minder lang dicht dan tijdens eerdere tunnelrenovaties.'
Geplande werkzaamheden in 2024
Dankzij het middentunnelkanaal kunnen we hinder bij deze grote opknapbeurt dus zo veel mogelijk beperken. ‘Ook in 2024 maken we dankbaar gebruik van het middentunnelkanaal om meer nieuwe systemen en installaties te plaatsen. Als we deze geïnstalleerd hebben, testen we ze grondig in de tunnel.'
'We controleren of ze volgens specificaties werken en of alle onderdelen goed op elkaar reageren. Dat vraagt veel tijd en aandacht.’
Afsluitingen blijven soms noodzakelijk
Ondanks het nieuwe middentunnelkanaal gaat de Heinenoordtunnel in 2024 toch een aantal keer dicht voor verkeer. ‘Dat doen we op momenten dat het minder druk is; in weekenden en in de vakantieperiode’, verduidelijkt Schnieders.
‘We kunnen dan werkzaamheden in de verkeersbuizen uitvoeren. Zoals de tunnelwanden bekleden, maar ook de genoemde testen. De sluitingen zijn ook nodig om de oude systemen, installaties en een paar honderd kilometer aan oude kabels weg te halen. Ten slotte zorgen we dit jaar dat de dienstgebouwen boven de tunnel mooi in de omgeving passen.’
Hulp van weggebruikers beperkt hinder
Ook voor 2024 geldt: we beperken de hinder voor weggebruikers zoveel als we kunnen. Maar daarvoor hebben we ook hun hulp nodig. Irene: ‘Er reizen op een normale dag zo’n 110.000 mensen door de tunnel. Als de tunnel dicht is, wordt het op de wegen in de regio dus drukker.'
'Alleen als er minder mensen de weg op gaan, kan het verkeer daar blijven doorstromen. Daarom stimuleren we mensen, waar het kan, om anders of niet te reizen.’
‘Bijvoorbeeld door het mogelijk te maken dat bussen door de Tweede Heinenoordtunnel rijden en de overtocht met de ponten voor (brom)fietsers gratis te maken. Onze oproep is: probeer tijdens afsluitingen niet met de auto de weg op te gaan als het niet echt noodzakelijk is. Pak wat vaker de fiets als het kan en winkel zoveel mogelijk lokaal.’
Uitdagende planning
Eind december 2024 ronden we de renovatie af. Tot die tijd zijn het nog spannende maanden voor Schnieders. ‘We hebben een heel uitdagende planning. Elke afsluiting bereid de aannemer tot in de puntjes voor. En vervolgens werken alle mensen hard om in de beperkte tijd alle werkzaamheden af te ronden. Dan hoop je dat alles in 1 keer goed gaat.’
‘Het vraagt veel van alle medewerkers. Ze moeten werken in weekenden en tijdens vakantieperiodes. Maar net als in 2023 heb ik er alle vertrouwen in dat we goud gaan scoren. Dat we aan het einde van 2024 weer een veilige tunnel opleveren die weer tientallen jaren meegaat.’