Werkzaamheden

Drechttunnel even (gedeeltelijk) dicht voor grondig technisch onderzoek

Gepubliceerd op: 5 maart 2024, 16.12 uur - Laatste update: 5 maart 2024, 16.16 uur

De Drechttunnel (in de A16 bij Dordrecht) is een van de tunnels in Zuid-Holland die in de komende jaren opgeknapt gaat worden. In de week van 11 maart en de week van 18 maart 2024 zal ’s nachts steeds 1 tunnelbuis per rijrichting worden afgesloten voor een grondig onderzoek naar de civiele constructie.

Het verkeer kan in die tijd gewoon door de tunnel blijven rijden door de andere buizen.

Civiele onderzoeken

Technisch manager Leobert van der Wielen is bij dit civieltechnische onderzoek betrokken. ‘De Drechttunnel is een grote tunnel met meerdere buizen. Elke buis moet een keer dicht zodat we goed kunnen kijken naar de staat van de verschillende onderdelen.'

'Net als bij de andere tunnels, doen we hier bijvoorbeeld onderzoek naar de toestand van de zinkvoegen. Ook kijken we naar mogelijke beschadigingen aan het beton en de hittewerende tegels.'

Drainagesysteem en pompinstallatie

'Daarnaast hebben we tijdens het onderzoek speciale aandacht voor het drainagesysteem waarmee het grondwater wordt afgevoerd. Het drainagesysteem en de pompinstallatie gaan we grondig inspecteren. Een pompinstallatie pompt regenwater weg, en moet daarom bijvoorbeeld goed zijn aangepast op de gevolgen van het veranderende klimaat.'

'Ook plaatsen we buizen (peilbuizen) waarmee we de grondwaterstand meten in en buiten de tunnel. We laten de peilbuizen zitten, zodat we ook na de renovatie actuele grondwaterinformatie hebben. Dat past mooi in ons streven naar ‘predictive maintenance’: voorspelbaar onderhoud. Hoe eerder je immers weet dat je iets moet doen aan onderhoud, hoe efficiënter dat is.'

Het dak

'Ook het dak wordt geïnspecteerd. De dakconstructie van de Drechttunnel is een complex geheel, gebouwd op de diepwanden en met wegen die over de tunnelmond heen lopen. Van zo’n complex geheel wil je vooraf precies weten wat je gaat aantreffen als je met de renovatie begint.'

Verrassingen voorkomen

'We willen natuurlijk geen verrassingen tijdens de renovatiewerkzaamheden. Door nu goed te onderzoeken hoe het met de constructie van de tunnel gesteld is, kunnen we een nauwkeurige inschatting maken van de noodzakelijke werkzaamheden tijdens de renovatie. Daarmee voorkomen we onnodige kosten en hoeven we de tunnel zo min mogelijk af te sluiten voor het verkeer.

Kijk, kleinere renovaties doe je om de 15 jaar en lopend onderhoud doe je als het nodig is. Maar na deze opknapbeurt moet de Drechttunnel zeker weer een jaar of 30 meegaan. We moeten het in een keer goed doen. Dat lukt alleen met een grondig technisch onderzoek.’

Eerder onderzoek

Eerder werd vergelijkbaar onderzoek gedaan naar de staat van de Noordtunnel, want ook die krijgt een opknapbeurt. Lees het artikel De onderste steen boven: over civieltechnische onderzoeken Noordtunnel over dit onderzoek of bekijk hieronder de video die over dit onderzoek werd gemaakt.

(Over foto's van tunnels verschijnt in witte letters de tekst: project tunnelrenovaties Zuid-Holland, één doel: de tunnels veilig en beschikbaar houden. Beneluxtunnel, Botlektunnel, Drechttunnel, Noordtunnel, Sijtwendetunnel, Thomassentunnel, Tweede Heinenoordtunnel. De onderste steen boven. Civieltechnische onderzoeken Noordtunnel.) STEVIGE MUZIEK LEVENDIGE MUZIEK WILLEM HIJMANS: De Noordtunnel was begin september een aantal nachten dicht, omdat we onderzoek deden naar de constructie. De Noordtunnel is een van de bestaande tunnels in Zuid-Holland die een grote opknapbeurt nodig hebben. We vervangen de installaties en voeren maatregelen uit om de constructie weer klaar te maken voor de toekomst. We willen precies in beeld brengen wat er allemaal moet gebeuren, zodat we dat in één keer goed kunnen uitvoeren, dat we onnodige kosten voorkomen en dat we de tunnel zo min mogelijk hoeven af te sluiten voor het verkeer. (Aldus Willem Hijmans.) STEPHAN VAN DER HORST: Een van de onderzoeken die we hebben gedaan, is naar het daglichtrooster, dat is het rooster boven de inrit van de tunnel. Een ander voorbeeld is het onderzoek naar de zinkvoegen. We hebben gaten geboord in het dak om bij de zinkvoegen te kunnen komen, dat zijn de voegen die ooit bij de bouw van de tunnel zijn gemaakt voor de waterafdichting, om daar goed bij te kunnen komen en met een camera door dat gat te kunnen om goed de staat van de voegen te kunnen zien. We hebben ook onderzoek gedaan naar gevaarlijke stoffen in de tunnel, voorbeelden als asbest, PAK's en PCB's, om goed in beeld te hebben waar die aanwezig zijn in de tunnel, zodat we daar straks met de renovatie rekening mee kunnen houden en veilig kunnen werken, zodat we tijdens de werkzaamheden niet verrast worden doordat we die stoffen tegenkomen. We hebben ook onderzoek gedaan naar het beton om goed de schades van het beton in beeld te hebben, zodat we weten hoeveel betonherstel we moeten uitvoeren, maar ook naar de hittewerende bekleding op het dak, op het dak zit hittewerende bekleding, die is hier en daar beschadigd, om goed in beeld te hebben welke schades en hoeveel schades we hebben in de tunnel, zodat we precies weten hoeveel we straks moeten renoveren. (Mannen met oranje veiligheidskleding aan zijn aan het werk in de tunnel.) DE LEVENDIGE MUZIEK SPEELT VERDER De onderzoeken hebben heel veel informatie opgeleverd, we hebben een goed beeld gekregen van de tunnel, we weten nu heel goed hoe de staat van de constructie is en hoe die ervoor staat. De tunnel is nu ruim dertig jaar oud, staat er redelijk voor zoals we hadden verwacht, gelukkig geen hele grote verrassingen, dus we gaan nu verder werken aan de voorbereiding van de renovatie. (Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het beeld wordt geel met wit. Beeldtekst: Meer informatie? Kijk op rijkswaterstaat.nl/tunnelrenovaties-zh. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2023.) DE LEVENDIGE MUZIEK STOPT