Meer drukte op Nederlandse snelwegen
Het was in 2023 weer drukker op de Nederlandse snelwegen dan het jaar ervoor. In 2023 steeg het aantal afgelegde kilometers op snelwegen namelijk met 2,9% naar bijna 70 miljard kilometer. Ook stonden mensen in 2023 langer in de file dan het jaar ervoor.
Dit en meer staat in de Rapportage Rijkswegennet, die de ontwikkelingen op de weg in 2023 toont ten opzichte van 2022.
Waardoor stonden we zoal in de file?
De belangrijkste file-oorzaken waren in 2023 spitsdrukte (77,8%) en ongevallen (11,4%). Files als gevolg van werkzaamheden waren er ook: 5,5% van de files kwam door oponthoud door het werken aan de weg.
Voor wat betreft files die ontstaan als gevolg van werkzaamheden en gepland onderhoud blijft Rijkswaterstaat echter onder de afgesproken norm van 10%.
Hoe lang stonden we stil?
De zwaarte van de files door onderhoud nam in 2023 toe. Dat is de lengte van files maal de duur in minuten. Dit aantal kilometerminuten steeg van ruim 443.000 in 2022 naar ruim 834.000 in 2023.
Door de grote onderhoudsopgave waar Rijkswaterstaat voor staat, verwachten we dat files door werkzaamheden de komende tijd zal toenemen.
Nieuwkomers in de file top-10
De file top-10 is veranderd ten opzichte van 2022. Op nummer 1 staat voor het eerst de A16 Breda - Rotterdam tussen Terbregseplein en Prins Alexander.
In 2023 waren er ook 3 nieuwkomers in de top-10:
- De A27 Gorinchem - Breda tussen industrieterrein Avelingen en Brug over de Merwede en Werkendam;
- De A27 Breda - Gorinchem tussen Werkendam en Brug over de Merwede en industrieterrein Avelingen;
- De A10 knooppunt De Nieuwe Meer - knooppunt Amstel tussen Amsterdam-Oud Zuid en Amsterdam-Rivierenbuurt.
De trajecten A2 's-Hertogenbosch - Utrecht tussen Empel en Kerkdriel, de A15 Gorinchem - Rotterdam Maasvlakte bij knooppunt Benelux en de A15 Ridderkerk - Gorinchem tussen Sliedrecht-West en Sliedrecht-Oost komen niet meer voor in de file top-10.
Meer informatie
De rapportage Rijkswegennet is te vinden op de website van de Rijksoverheid.