Nieuwsbericht

Minister Harbers slecht de laatste barrière in de Maasdeltatunnel

Gepubliceerd op: 8 maart 2024, 09.01 uur - Laatste update: 6 december 2024, 13.26 uur

In de vroege ochtend van 7 maart 2024 stond demissionair minister Mark Harbers midden in het laatst gebouwde stukje van de Maasdeltatunnel om bestuurders van de noord- en zuidoever welkom te heten.

Als eerste klopten burgemeester Bert Wijbenga en wethouder Bart Bikkers met een speciale herinneringshamer op de zware deur die dit stukje tunnel tijdens de bouw moest beschermen tegen de waterdruk van het Scheur. Even later was het de beurt aan wethouder Vincent Karremans van Rotterdam en dorpsraadvoorzitter Rob Oosterlee van Rozenburg.

Noord en Zuid schudden voor het eerst elkaar de hand in de Maasdeltatunnel op een diepte van -28 m NAP. Een belangrijk symbolisch moment dat de definitieve totstandkoming van de verbinding markeerde in het bijzijn van verschillende vertegenwoordigers van de betrokken Waterschappen, het Havenbedrijf Rotterdam, de provincie Zuid-Holland, Rijkswaterstaat en bouwconsortium BAAK.

Veerkracht

De minister refereerde in een korte speech aan de veerkracht van de bouwers die tegenslag bij het afzinken van het noordelijke tunneldeel te boven zijn gekomen. Hij feliciteerde alle betrokkenen met dit resultaat en roemde de Rotterdamse niet-lullen-maar-poetsen mentaliteit.

Kunstwerk

De ontmoeting werd kracht bij gezet door de hereniging van de 2 delen van het kunstwerk Spadevleugels van Fieke Hordijk, die bij de start van aanleg van de Blankenburgverbinding symbolisch waren gescheiden tot vandaag.

‘Sluitvoeg’

Begin november 2023 werd ‘Isabella’, het 2e en laatste tunneldeel van de Maasdeltatunnel, afgezonken op de bodem van het Scheur. Maar daarmee was de verbinding tussen de noordelijk en zuidelijke oever nog geen feit.

Tussen tunneldeel ‘Isabella’ en de oprit op de Vlaardingse oever zat nog een ruimte van 2 m. In de afgelopen maanden hebben de bouwers van bouwconsortium BAAK dit laatste stukje tunnel gemaakt door een zogenoemde sluitvoeg te bouwen. Nu kan de tunnel definitief worden afgebouwd met alle technische installaties tot de opening in december 2024.

Blankenburgverbinding

De Blankenburgverbinding is een nieuwe snelweg, de A24, die vanaf eind 2024 de A20 bij Vlaardingen verbindt met de A15 bij Rozenburg. Meer informatie over het project vindt u op de website van de Blankenburgverbinding.