Verlichting Leidsche Rijntunnel (A2) duurzamer en rustiger
Rijkswaterstaat vervangt de verlichting in de Leidsche Rijntunnel in de A2 bij Utrecht. De oude lampen zijn op en vervangen we door ledverlichting. Dit is duurzamer, rustiger én veiliger. Bovendien hebben de nieuwe lampen minder onderhoud nodig dan de oude.
Niet zomaar een peertje vervangen
Het vervangen van tunnelverlichting is niet zomaar een peertje in- en uitdraaien. Uitvoerder Ron Leeuwestein legt uit: ‘De Leidsche Rijntunnel bestaat uit 4 tunnelbuizen van 1650 m. In totaal hangen we 1253 nieuwe lampen op. Deze vervangen de 2256 oude lampen in de tunnel.’
‘Er hangen straks dus minder lampen in de tunnel. Dat komt door de nieuwe ledverlichting. Deze zijn namelijk groter en feller dan de oude lampen en hebben daardoor een breder lichtbereik.’
Nieuwe tunnelverlichting is duurzamer, rustiger en veiliger
De oude gele verlichting hangt al 14 jaar in de tunnel en dat betekent dat ze opraken. Daarom vervangen we ze voor witte ledlampen. Dit is duurzamer, rustiger én veiliger. Ook hebben ze minder onderhoud nodig dan de oude lampen.
‘De oude gele verlichting waren zogeheten SON-T-lampen, buisvormige natriumlampen. De nieuwe witte ledlampen zijn veel duurzamer. Ze verbruiken 30% minder energie dan de oude lampen en zo verminderen we ook de CO2-uitstoot’, zegt Leeuwestein.
‘Bovendien is de nieuwe verlichting prettiger en veiliger voor de automobilist. De ledlampen geven meer licht, waardoor het zicht verbetert.’
Bovendien hangt in het begin van de parallelbuizen van de tunnel een dubbele rij lampen. ‘Dat noemen we inrijverlichting’, legt Leeuwestein uit. ‘Het is daar lichter dan midden in de tunnel waar een enkele rij lampen hangt.'
'Aan het einde van de tunnel komt er weer meer verlichting. Zo kunnen de ogen van weggebruikers wennen aan het licht. In de hoofdbuizen van de tunnel is de weg breder. Daar is een enkele rij lampen niet genoeg. Daarom hangen daar over de hele lengte van de tunnel 2 rijen lampen.’
Felheid lampen is aan te passen
Om ervoor te zorgen dat de tunnelverlichting goed is, kunnen we de felheid van de lampen aanpassen op het weer buiten en of het dag of nacht is. Leeuwestein: ‘Is het donker buiten? Dan schijnen de lampen minder fel. Is het licht of zonnig buiten? Dan schijnen de lampen feller.'
'Zo zorgen we ervoor dat de overgang naar binnen en buiten zo optimaal mogelijk is en automobilisten niet schrikken van te veel of juist te weinig licht. Als er een calamiteit is, gaan de lichten naar 100%. Zo hebben de hulpdiensten voldoende licht.’
Recyclen oude lampen
De oude lampen en hun armaturen, dit is het gedeelte om de lamp heen, gooien we niet zomaar weg. Leeuwestein: ‘We halen de armaturen helemaal uit elkaar, zodat we de onderdelen kunnen recyclen. Denk dan aan kabels, de lampen zelf en verschillende metaalsoorten. Zo worden 500 lampenbakken elders gebruikt door Rijkswaterstaat.’
Vervanging verlichting overige tunnelbuizen
De Leidsche Rijntunnel in de A2 is een belangrijke verkeersader. Jaarlijks rijden er 67,5 miljoen voertuigen doorheen. Het vervangen van de verlichting duurt in totaal 16 weekenden. In maart 2024 vervingen we de verlichting in de buitenste tunnelbuis richting Den Bosch.
Later in 2024 volgen de andere buizen. Meer informatie over de werkzaamheden en de planning is te vinden op de projectpagina A2: vervangen verlichting Leidsche Rijntunnel.