Verbreding A2 Het Vonderen - Kerensheide: omgevingsmanager Eric Eussen (Rijkwaterstaat) stelt zich voor
Eric Eussen is namens Rijkswaterstaat omgevingsmanager voor de verbreding van de A2 tussen de knooppunten Het Vonderen en Kerensheide. Wie is hij en wat doet hij zoal als omgevingsmanager?
Stel jezelf even voor. Wie ben je?
‘Mijn naam is Eric Eussen. Ik werk ruim 20 jaar bij Rijkswaterstaat, waarvan de laatste 5 jaar als omgevingsmanager. In deze functie heb ik verschillende onderhoudscontracten van tunnels in Limburg, Zeeland en Overijssel begeleid. Met name de renovatie van de Roertunnel en tunnel Swalmen in de A73 en de Vlaketunnel in Zeeland waren mooie projecten. Het afsluiten van een tunnel vanwege werkzaamheden leidt namelijk per definitie tot overlast voor de lokale omgeving. Vaak gaat dit gepaard met forse omleidingsroutes, waardoor weggebruikers langer onderweg zijn. Het is een mooie uitdaging om dit goed te managen. De ervaring die ik hiermee heb opgedaan, komt mij goed van pas bij het project Verbreding A2 Het Vonderen - Kerensheide.’
Wat doet een omgevingsmanager zoal?
'Omgevingsmanagement is omvangrijk, divers en soms ook specialistisch. Daarom werk je als omgevingsmanager altijd nauw samen met een team van adviseurs en specialisten. Zonder de kennis van mijn team zou het voor mij een uitdaging, zo niet onhaalbaar zijn, om dit project tot een succes te maken.'
'Dat gezegd hebbende heb je als omgevingsmanager een aantal taken. Eén daarvan is relatiemanagement. Als omgevingsmanager ben je namelijk het aanspreekpunt/gezicht van het project voor de omgeving. Het is belangrijk om in verbinding te staan met belanghebbenden en stakeholders, zodat je hen indien nodig kunt bevragen, betrekken en informeren over het project.'
'Dit hangt ook samen met de communicatie over het project, wat ook tot mijn taken hoort. Denk aan het tijdig informeren van weggebruikers, bedrijven en omwonenden over de (voorbereidende) werkzaamheden en wegafzettingen.'
'Een ander onderdeel van omgevingsmanagement gaat over de zogenoemde conditionering. Een moeilijk woord, dat slaat op alle voorbereidende werkzaamheden voor de daadwerkelijke uitvoering van de werkzaamheden van start gaat. Denk aan vergunningaanvragen, het verleggen van kabels en leidingen, grond- en archeologisch onderzoek en het zorgen voor een veilig leefgebied voor beschermde plant- en diersoorten, zoals de das.’
Dat is al een aardig lijstje. Heb je nog meer taken?
‘Zeker. Ook verkeersmanagement valt onder omgevingsmanagement. Voor een goede en veilige doorstroming van het verkeer tijdens de werkzaamheden, zowel op de A2 als op de lokale wegen, is afstemming nodig met andere wegbeheerders. De bereikbaarheid van de hulpdiensten hoort hier ook bij.'
'Door de werkzaamheden zal hinder ontstaan. Met mobiliteitsmanagement stimuleren we weggebruikers bijvoorbeeld om thuis te werken, alternatief vervoer te gebruiken of op een ander tijdstip te vertrekken. We zijn nog bezig te onderzoeken welke alternatieve mobiliteitsmaatregelen en producten we voor dit project het beste kunnen inzetten of aanbieden.’
Hoe ziet je werk er bij dit project dan concreet uit?
‘Bij de verbreding van de A2 tussen Het Vonderen en Kerensheide komen alle aspecten van het vakgebied omgevingsmanagement aan bod. Van archeologie en beschermde planten en dieren tot grote verkeershinder met veel belanghebbenden.'
'De A2 is de verkeersader van Limburg met 110.000 gebruikers per dag. Door de werkzaamheden ontstaat er hinder. Dit zal in de spotlight staan. Voor mij als omgevingsmanager wordt het een hele uitdaging om dit voor alle weggebruikers en belanghebbenden naar tevredenheid te doen.’
Wat maakt dit project uniek?
‘De werkzaamheden duren 4 jaar. We gaan ervan uit dat de A2 tussen Het Vonderen en Kerensheide in die 4 jaar 5 weekends volledig is afgesloten. Dan vinden er heel veel werkzaamheden plaats, zoals het slopen van oude viaducten en het plaatsen van nieuwe viaducten. Een unieke, haast “militaire operatie”, die we met heel veel partijen goed moeten afstemmen.'
'Tijdens deze weekends zijn honderden mensen aan het werk, en dat continu, dus ook ’s avonds en ‘s nachts. Zuid-Limburg zal dan zeer moeilijk bereikbaar zijn. Het is een mooie uitdaging om ervoor te zorgen dat dit goed bekend is, zodat mensen erop kunnen anticiperen.'
'Met name de impact die het project heeft op zoveel mensen, maakt het voor mij als omgevingsmanager een uniek project met genoeg uitdagingen. Daar ben ik van overtuigd!’