‘Alles aan dit project luistert nauw, daarom zetten we veel specialisten in’
De A7 is een cruciale verkeersader van Noord-Nederland. Daarom versterken we de brug bij Purmerend in een hoog tempo. Maar ook weer niet té snel, want het moet natuurlijk wel goed en veilig gebeuren. Kortom, het is een klus die zowel chirurgische precisie als een uitstekend doordacht plan nodig heeft.
‘Omdat dit een spoedproject is, gaat alles snel’, vertelt Wim Vos, ontwerpleider van de brugversterking. ‘Neem het uitwerken van de ontwerp-oplossing voor de versterking, die Rijkswaterstaat in een eerdere fase al bedacht heeft. In slechts 8 weken maakten we aan de hand hiervan gedetailleerde tekeningen en werkplannen voor de uitvoering. Zo weten de boorders, betontimmermannen, vlechters en asfaltploegen precies wat er moet gebeuren, als zij vanaf 8 april 2024 aan het werk gaan.'
Weer 30 jaar mee
Als de werkzaamheden beginnen, sluit de aannemer eerst de westkant van de brug af terwijl de oostzijde beschikbaar voor verkeer blijft. Is de versterking van de westzijde klaar, dan verplaatst de hele operatie zich naar de oostkant.
‘Ons doel is om de brug dusdanig te versterken, zodat deze weer minimaal 30 jaar meekan’, vertelt technisch manager Christian Carlie. ‘Daarvoor moet veel gebeuren, zoals het asfalt en beton verwijderen, de bestaande wapening in kaart brengen, gaten boren en betonstorten om de brugpijlers te versterken.’
Met name het boren vraagt tijd en aandacht, want om de brug te versterken worden er maar liefst 50.000 gaten geboord. ‘Bij het boren is het van cruciaal belang dat we de bestaande wapening van de pijlertafel niet raken’, aldus Vos. ‘Dit om de constructieve veiligheid van de brug niet in gevaar te brengen. Daarom werken we met specialisten en worden álle gaten met de hand geboord. ‘Er zijn straks tot wel 70 specialisten tegelijk aan het werk. Oftewel, zo’n beetje de helft van borend Nederland.’
Elkaar ruimte geven
U denkt nu misschien: schakel 150 boorders in - en doe de klus 2 keer zo snel. Maar zo werkt het niet. ‘De ruimte op de brug is beperkt’, zegt Carlie. ’70 boorders is echt het maximum, anders lopen ze elkaar in de weg.’
‘Bovendien werken we direct achter hen aan met de volgende werkzaamheden, zoals bijvoorbeeld het betonstorten. Dit moet overigens ook heel precies gebeuren: het beton moet precies 9,5 cm dik zijn. Is het te dun? Dan steekt de wapening uit het beton. Is het te dik, dan werkt de wapening niet optimaal. Alles luistert nauw en daarom schakelen we zoveel specialisten in.’
Kortom, dit project is logistiek een enorme puzzel. De veiligheid van de vakmensen staat hierbij overigens altijd voorop. Niet alleen qua werkomstandigheden ter plaatse, maar ook als het gaat om hun werkdruk. Carlie: ‘Natuurlijk willen we het project binnen de afgesproken planning realiseren, maar we willen ook onze teamleden niet overvragen. Dus zijn we zuinig op ze. Dat is voor de versterking ook alleen maar beter, want goed uitgerust levert iedereen zijn beste werk.’