Brug Schuilenburg: geen inzet fietspont tijdens stremming
Rijkswaterstaat heeft onderzoek gedaan of de inzet van een fietspont mogelijk is bij brug Schuilenburg. Naar aanleiding hiervan is besloten geen fietspont in te zetten bij brug Schuilenburg.
De brug is op 3 februari 2024 aangevaren en sindsdien niet te gebruiken. Het herstel duurt tot eind 2024.
Er zijn 5 mogelijke locaties rondom brug Schuilenburg onderzocht. Deze locaties zijn beoordeeld op een aantal aspecten, zoals onder andere nautische veiligheid, tijdswinst voor fietsers, geschatte kosten, toegankelijkheid vanaf de weg en impact op ligplaatsen van de scheepvaart.
Geen fietspont brug Schuilenburg
Op basis van onderzoek hebben we besloten dat er geen fietspont komt bij brug Schuilenburg. De belangrijkste 3 redenen hiervoor zijn:
- We kunnen niet voldoen aan de nautische veiligheid;
- De tijdswinst voor fietsers is klein;
- De kosten voor de inzet van een pont zijn te hoog.
Alternatief vervoer brug Schuilenburg
We hebben aan omwonenden alternatief vervoer aangeboden op basis van maatwerk voor dringende gevallen. Tijdens het herstel van de brug worden e-bikes uitgeleend en in een aantal gevallen kan gebruik worden gemaakt van taxivervoer.