Einde schuifoperatie fly-over A16 Rotterdam: oversteek over Terbregseplein nu bijna compleet
Sinds december 2021 is 800 m wegdek langzaam over het drukke verkeersknooppunt Terbregseplein heen geschoven, zonder daarbij het verkeer te hinderen.
2 wegdekken van elk 400 m vormen samen 2 rijbanen van de A16 Rotterdam, een nieuwe snelweg tussen de A13 bij Rotterdam The Hague Airport en de A16 bij het Terbregseplein. Het schuiven is nu klaar, maar de oversteek is nog niet helemaal compleet. In september 2024 wordt het laatste stuk van ongeveer 50 m over het spoor (traject Rotterdam-Gouda) overbrugd door het inhijsen van kant en klare liggers.
Hinder beperken
De wegdekken vormen samen een fly-over over het Terbregseplein bij Rotterdam en sluiten hier aan op de bestaande A16. Gemiddeld elke 3 weken was er een nieuw wegdekdeel klaar om achter het steeds groeiende wegdek aan te schuiven. De delen zijn op een voorbouwlocatie gemaakt en vanaf die locatie verder over het knooppunt heen geschoven.
In 3 weken tijd werd het wapeningsstaal gevlochten, het beton gestort, het wegdek afgewerkt en lieten we het beton uitharden voordat het over het knooppunt Terbregseplein werd geschoven met een snelheid van 2,5 m per uur. Dit proces van vlechten, storten, afwerken/uitharden en schuiven herhaalde zich 17 keer voor elke rijbaan.
Op de kop van dit ‘treintje’ met wegdekdelen zat een blauwe stalen constructie, de ‘neus’, die ervoor zorgde dat het wegdek stabiel bleef liggen. Dankzij deze methode waren er veel minder afsluitingen nodig, en was de hinder voor het verkeer beperkt.
Verder bouwen
In februari 2023 werd de schuifoperatie voor de rijbaan richting het zuiden afgerond. Nu is ook het laatste deel van de rijbaan richting het noorden op zijn plek geschoven. Het project neemt daarmee ook afscheid van de inmiddels iconische blauwe ‘lanceerneus’.
Met de laatste schuif is de fly-over in noordelijke richting nog niet klaar. Er moet nog een klein stuk over het spoor (traject Rotterdam-Gouda) worden overbrugd. Dit doen we begin september 2024 met prefab liggers. Tijdens deze werkzaamheden kunnen de treinen op dit traject niet rijden. Daarna kan gestart worden met de afwerking, zoals het aanbrengen van bijvoorbeeld belijning en vangrail.
Nieuwe snelweg: A16 Rotterdam
Rijkswaterstaat werkt aan de A16 Rotterdam: een nieuwe snelweg tussen de A13 en de A16. De 11 km lange verbinding is ’s werelds eerste energieneutrale snelweg met tunnel. De A16 Rotterdam moet bijdragen aan betere bereikbaarheid en leefbaarheid van Rotterdam en Lansingerland. Eind 2025 wordt de A16 Rotterdam in gebruik genomen.