Nieuwsbericht

Rijkswaterstaat gunt basisonderhoudscontract voor het Noordzeekanaalgebied aan combinatie SAEM (BAM-Spie)

Gepubliceerd op: 28 mei 2024, 11.56 uur - Laatste update: 28 mei 2024, 15.55 uur

Rijkswaterstaat gunt het onderhoudscontract voor het Noordzeekanaalgebied aan de combinatie SAEM (BAM Infra Nederland en Spie Nederland B.V.).

Het basisonderhoudscontract Noordzeekanaal (BOC-NZK) omvat het standaard verzorgend onderhoud en het klein variabel onderhoud van de natte corridor in het Noordzeekanaalgebied. Het betreft een contract voor 6 jaar met een optie voor nog 4 jaar.

Het nieuwe basisonderhoudscontract Noordzeekanaal (BOC-NZK) geldt voor het gebied dat loopt van IJmuiden tot het Buiten-IJ en het Amsterdam-Rijnkanaal in Amsterdam en heeft een innovatieve opzet. De focus in het nieuwe BOC-NZK ligt op samenwerken en minder op het uitbesteden van werkzaamheden aan een onderhoudsaannemer. Deze unieke aanpak benadrukt het belang van een gezamenlijke visie op assetmanagement en duurzaamheid, en markeert een significante stap voorwaarts in het onderhoud van Nederlandse waterwegen.

Frank van der Hell, projectmanager Rijkswaterstaat West-Nederland Noord: ‘De onderhoudsopgave in dit areaal is zo complex en zo groot dat we daarvoor op zoek zijn gegaan naar een andere manier van samenwerken. Die verregaande samenwerking gaan we aan met BAM en SPIE. Zij betrekken daar ook andere partners bij ter versterking van de kennis. Hiermee zijn we in staat zijn om de complexe opgave die er ligt, aan te kunnen. Kortom, een grote kans!’

Aanbesteding BOC-NZK

Samenwerken stond ook gedurende de aanbesteding van het nieuwe contract centraal. De marktpartijen zijn in 3 marktconsultaties betrokken bij het definiëren van de opdracht en de aanbestedingsstrategie. Er is hen gevraagd mee te denken over de wijze waarop het project aanbesteed zou worden. De output uit de marktconsultaties is verwerkt in de procedure.

Tijdens de aanbestedingsfase, onderverdeeld in Aanmelding en Selectie en Inschrijving en Beoordeling, heeft de opdrachtnemer (ON) belangrijke documenten opgesteld. In de selectiefase lag de nadruk op het formuleren van visies op samenwerking en assetmanagementontwikkeling. Volgens Rijkswaterstaat essentiële thema's voor het realiseren van de projectdoelstellingen.

2-fasen aanpak

Rijkswaterstaat heeft bij dit nieuwe contract voor een 2-fasenaanpak gekozen. Deze aanpak faciliteert een betere inschatting van de complexe en diverse werkzaamheden, evenals de bijbehorende risico's en kosten. Ook sluit het aan bij de hoge contractambities. Bij de keuze voor deze aanpak speelde ook de grote renovatie – en vernieuwingsopgave van Rijkswaterstaat in dit gebied een belangrijke rol.

Met de toekenning van het basisonderhoudscontract aan Combinatie SAEM, is fase I gestart. In deze fase geven we samen met SAEM het concept BOC-NZK vorm, tot een volledig contractdossier. Zo worden alle kwaliteitsdocumenten samen uitgewerkt en de definitieve prijs voor de uitvoeringsfase bepaald. Dit alles met als doel om gezamenlijk tijdig gesteld te staan voor de uitvoering, die in fase 2 gebeurt.

Fase I dient ook als een transitiejaar, waarin SAEM 1 jaar samenwerkt met de huidige onderhoudsaannemer. Dit stelt SAEM in staat om ervaring op te doen met het gebied en een duidelijk beeld te krijgen van de onderhoudsopgave.

Jaap van den Elshout, projectmanager BAM Infra Asset Management en Joost Kruis, projectmanager van SPIE zien elkaars toegevoegde waarde: ‘BAM en SPIE vullen elkaar goed aan en werken beiden al jaren in dit areaal, BAM op het project zeesluis IJmuiden en SPIE vanuit het lopende contract. Binnen dit contract Noordzeekanaal vinden we elkaar op de ambitie in datagedreven assetmanagement waarin we beiden puzzelstukjes hebben om de complete puzzel te leggen.’

‘Als combinatie SAEM zetten we onze projectervaringen van de afgelopen jaren in op dit project. Daarmee geven we samen een echte boost aan de ontwikkeling op de lange termijn. Samen met Rijkswaterstaat zijn we klaar voor de grote en complexe opgave die voor ons ligt.’