Terugblik asfaltwerkzaamheden Spijkenisserbrug
Zaterdag 11 mei 2024 is de Spijkenisserbrug weer opengegaan voor wegverkeer, 3 dagen eerder dan gepland. Technisch manager Erwin Kommeren kijkt terug op de voorspoedig verlopen asfaltwerkzaamheden.
‘Ja, ik heb een goed gevoel bij hoe dit werk is verlopen’, begint Kommeren. ‘Zeker omdat er, zoals bij ieder project, onzekerheden en risico’s zijn. Zo was het vooraf niet helemaal duidelijk hoe het onderliggende stalen wegdek erbij lag. Dat bleek gelukkig beter dan verwacht. Alleen op het tweede hefdeel troffen we enkele scheurtjes aan die gerepareerd moesten worden. Door deze meevaller hebben we tijd kunnen winnen.’
Snel schakelen
Wat zeker ook heeft geholpen in de voortgang is de goede samenwerking met de aannemerscombinatie die het werk uitvoerde.
‘Zij hebben veel ervaring met bruggen zoals deze, dat helpt enorm. Bovendien konden we door de korte lijntjes steeds snel schakelen. Een mooi voorbeeld daarvan is dat we bij de start van het asfalt schrapen ontdekten dat het type machine te licht was. Na een uur hebben we het werk even stilgelegd, de situatie geëvalueerd en meteen besloten om een zwaardere variant in te zetten. Daarmee was de aanvankelijke onzekerheid rondom het asfalt verwijderen verdwenen.’
Heteluchtkanonnen
Een goede voorbereiding is het halve werk, dat gold ook voor de asfaltwerkzaamheden op de Spijkenisserbrug. Zo werd er een grote, witte tent opgebouwd om het nieuwe asfalt onder de juiste omstandigheden aan te brengen.
‘De optimale temperatuur om het asfalt te laten uitharden begint boven de 10 graden. De eerste 2 weken haalden we die temperatuur overdag niet en ’s nachts vroor het zelfs nog. Omdat we in een afgesloten tent werkten, konden we met heteluchtkanonnen de boel gelukkig goed opwarmen.’
Afrondende werkzaamheden
Inmiddels is de brug weer open en rijdt het verkeer over een strakke, gloednieuwe asfaltlaag. Eind mei 2024 vinden er dan nog enkele afrondende werkzaamheden plaats, tijdens 4 reguliere nachtafsluitingen van de brug.
‘Tegelijk met het smeren van de kabels vergroten we de voegen op beide fietspaden, zodat de brug hier ook beter bestand is tegen hitte in de zomer. En op het asfalt naar de brug toe maken we de boel weer netjes, zoals het aanbrengen van een stuk belijning.’
‘Na alle gezamenlijke inspanning ben ik heel blij met het resultaat. Wat het asfalt betreft kan de brug er weer jaren tegen!’