Nieuwsbericht

Vanaf najaar 2024: renovatie technische systemen Spijkenisserbrug

Gepubliceerd op: 15 mei 2024, 15.33 uur

Het asfalt ligt de Spijkenisserbrug er weer als nieuw bij. Maar: de technische systemen van de brug zijn ook hard aan vervanging toe. Vanaf het najaar tot eind 2025 gaan we daarmee aan de slag. Dat betekent dat de brug dan regelmatig dicht is, soms ook voor fietsers en voetgangers.

‘De technische systemen vormen een essentieel onderdeel van de Spijkenisserbrug’, vertelt omgevingsmanager Marianne Jongen.

‘Deze zorgen er namelijk voor dat we de brug kunnen bedienen, besturen en bewaken. Omdat de systemen zijn verouderd, gaan we deze vervangen. Maar dat is niet het enige. Tegelijk vervangen ook we de hoofdmotoren die de brugdekken op en neer bewegen, de slagbomen, de luidsprekers, de openbare verlichting en de (scheepvaart)seinen. En er komen nieuwe camera’s te hangen.’

Regelmatig afsluitingen, maar niet in de spits

In november en december 2024 vinden de eerste werkzaamheden plaats. De brug gaat daarvoor 5 weekenden dicht. In 2025 volgt dan de eigenlijke renovatie. ‘Ook dan werken we zoveel mogelijk in weekenden en rondom vakantieperiodes, wanneer het minder druk op de weg is. Bovendien blijft de brug op werkdagen in de spits steeds open voor verkeer, zodat woon-werkverkeer geen hinder ondervindt.’

Pontje voor fietsers en voetgangers

Een verschil met de brugafsluiting voor de asfaltwerkzaamheden is dat de Spijkenisserbrug tijdens deze renovatie ook regelmatig voor fietsers en voetgangers is gesloten. ‘Op die momenten gaat er een pontje varen, zodat zij wel gewoon aan de overkant kunnen komen. Voor de scheepvaart blijft de brug overigens grotendeels beschikbaar.’

Voorbereidend werk

Zonder dat de weggebruiker het merkt, wordt er de komende maanden al volop gewerkt aan deze renovatie. Zo krijgt de brug een extra energieaansluiting vanaf de Hoogvlietse oever. Daarmee is de bediening van de brug minder kwetsbaar in het geval van een stroomstoring. ‘En in de Oude Maas worden 2 nieuwe zinkers aangelegd, buizen waar alle nieuwe kabels en leidingen voor de brug straks doorheen lopen. En dat zullen er een hoop zijn!’