‘We denken bewuster na over ons verkeersgedrag’
In de binnenstad van Purmerend komen mensen uit heel de regio samen. Dus toen de stad door de brugversterking op de A7 minder bereikbaar werd, kwam de Bedrijveninvesteringszone (BIZ) van Purmerend in actie.
Over hoe zij dat deden, praten we met Henk Schulte, voorzitter van de BIZ en eigenaar van boekhandel ‘Het Leesteken’.
Purmerend was in de 15e eeuw al een marktstad van betekenis. En dat is het “stadje tussen de polders” nog steeds: de binnenstad trekt zo’n 100.000 bezoekers per week. ‘Natuurlijk willen we voor hen goed bereikbaar zijn’, vertelt Schulte.
‘Daarom zorgen wij als ondernemers er met de BIZ voor dat de Purmerendse binnenstad voldoende parkeer- en OV-mogelijkheden heeft. Dus toen we hoorden dat de brugversterking op de A7 ook echt zou gaan gebeuren, zijn we direct aan een plan gaan werken om hier adequaat op te reageren.
Gezellige huiskamer
Onderdeel van dit plan is een communicatiecampagne. ‘Hiermee informeren we bezoekers over de bereikbaarheid van de binnenstad, bijvoorbeeld door met advertenties in lokale media te communiceren over welke parkeeropties er zijn.’
De campagne loopt net zo lang als de werkzaamheden duren. ‘Onze boodschap? Voor gezelligheid en het ‘huiskamergevoel’ hoef je niet ver weg. Die vind je gewoon bij ons in de binnenstad.’
De BIZ hoopt dan ook dat het winkelend publiek tijdens de werkzaamheden naar de binnenstad blijft komen. ‘In mijn werk kom ik regelmatig mensen tegen die denken dat de binnenstad altijd vol is – denk bijvoorbeeld aan de parkeergarages. Met onze campagne willen we laten zien: er is ruimte zat.'
'Bovendien kan je ons ook op andere manieren bereiken. Daarnaast dragen we natuurlijk zelf ook ons steentje bij. Zo hebben veel ondernemers hun bevoorradingsmomenten verlaagd. Zelf ben ik van 5 naar 3 leveringen per week gegaan.’
Aangepast gedrag
Tot op heden valt de verkeersdrukte mee. ‘De grote problemen die we verwacht hadden, deden zich tot nu toe nog niet voor,’ zegt Schulte. ‘Volgens mij komt dat mede door een proces van bewustwording bij de Purmerenders.
Men realiseert zich dat de werkzaamheden simpelweg nodig zijn en dat ze daarom tijdelijk hun reisgedrag moeten aanpassen. Dus plannen ze hun afspraak niet rondom spitsuren, of werken ze een dag thuis in plaats van op kantoor.’ Overheidscampagnes speelden een grote rol bij dit bewustwordingsproces, denkt Schulte.
Toch vindt hij dat er bij de overheidscommunicatie ook ruimte voor verbetering is. ‘De boodschap vanuit de overheid was nogal zwart-wit: “laat je auto zoveel mogelijk staan.” Terwijl het volgens mij met name gaat om balans.'
'Je kán je auto wel gebruiken, maar pas je gedrag aan. Dat is positiever dan: “doe het helemaal niet”. Slaan we de juiste toon aan, dan gaat het volgens mij bij volgende grote werkzaamheden nóg beter.’