Nieuwsbericht

Aan het werk tijdens DelfSail

Gepubliceerd op: 14 juni 2024, 11.04 uur

Waar de meeste mensen de komende dagen lekker genieten van DelfSail, daar is Jelle Klabbers voor Rijkswaterstaat juist aan het werk. Als Officier van Dienst en liaison is hij een van de vele mensen die achter de schermen hard aan het werk is, om dit evenement mogelijk te maken.

Wat doet een liaison precies tijdens DelfSail?

'Liaison is een mooi woord voor afgevaardigde. Ik zit namens Rijkswaterstaat in de multidisciplinaire coördinatie overleg. Dat wordt georganiseerd vanuit de gemeente. Dat betekent gewoon dat we met alle betrokken partijen meerdere overlegmomenten hebben tijdens DelfSail om de vorderingen te bespreken en dilemma’s aan te kaarten. Constant contact zorgt voor een goede samenwerking.'

'Tijdens het evenement is de rol van Rijkswaterstaat het grootst tijdens de Sail In en tijdens de Sail out. Dan is de impact het grootst op onze netwerken vanwege de grote hoeveelheden extra schepen in ons werkgebied.'

Verder bent u ook actief als Officier van Dienst?

‘In principe is dat vooral als er incidenten zijn. Dan stuur ik de aannemer aan en natuurlijk onze eigen vaartuigen die tijdens het evenement ook druk bezig zijn om alles op het water in goede banen te leiden. Voor Rijkswaterstaat ligt in de haven de focus op de waterkwaliteit. We hebben schermen beschikbaar om een olievlek in te dammen, maar ik ga er natuurlijk vanuit dat deze niet ingezet hoeven te worden.’

Maar jullie zijn er wel op voorbereid, hè?

‘Ja, er zijn verschillende oefeningen geweest. We hebben aan de hand van een aantal scenario’s geoefend met de bestuurders om te kijken welke invloeden deze hebben op de besluitvorming. Bijvoorbeeld uitval van communicatie of een volledige vastloop van verkeer.'

'Daarnaast hebben wij ook een doorleefsessie in Loppersum meegemaakt met alle crisispartners en de stichting om per scenario de ontwikkelingen te bespreken. Tot slot hadden we nog een grote operationele multidisciplinaire oefening die plaatsvond in de haven van Delfzijl. Bij elke oefening ben ik zelf ook betrokken geweest.’

Is er nog iets spannend?

‘De nautische verkeersbegeleiding van scheepvaart in het verdragsgebied van de Eems wordt uitgevoerd door onze Duitse collega’s van Ems Traffic. Zij zijn natuurlijk op de hoogte van alle ontwikkelingen en hebben tijdens het evenement contact met onze patrouillevaartuigen.' 

'De weersomstandigheden zijn prima voor de Sail-In. Het enige wat het spannend kan maken, is dat er een autocarrier langs kan komen met alle extra recreatievaart die meevaart met de Sail-In. Daar waren nog wel zorgen over geweest, dat er niet ineens tijdens de Sail-In zo’n enorm schip langskomt. Dat hebben we ook goed kunnen afstemmen.’

Hare Majesteit Koningin Máxima komt ook langs. Bent u daar ook bij betrokken?

Tijdens haar bezoek hebben we als Rijkswaterstaat een ondersteunende rol. Maar ik zit wel in de voorbereidende overleggen. Dat is leuk om mee te maken. Koningin Máxima gaat een schip dopen van rederij Koninklijke Wagenborg, de Máxima. Als Rijkswaterstaat ondersteunen we in de nautische begeleiding: we gaan eventuele recreatiebootjes op veilige afstand houden.

Wanneer is DelfSail geslaagd?

‘Een zonnetje erbij zou wel heel fijn zijn! We zijn goed getraind, maar de praktijk is toch altijd anders, dus we zullen altijd moeten improviseren en goed samenwerken. Als dat lukt en de bezoekers zijn tevreden, dan ben ik dat ook.’