De mensen achter de renovatie van de Heinenoordtunnel (A29); maak kennis met Anne-Juliet en Hinke
De renovatie van de Heinenoordtunnel is een grote en ingewikkelde opgave. Aan de megaklus werken veel mensen mee, allemaal met verschillende expertises.
Vele nachten en weekenden, en in de (zomer)vakanties, zetten de mensen van aannemerscombinatie Savera III (bestaande uit Dura Vermeer, SPIE en SWARCO), onderaannemers en Rijkswaterstaat zich in om de bijna 60-jarige Heinenoordtunnel helemaal op te knappen en weer klaar te maken voor de toekomst.
Hoog tijd om met een aantal van hen kennis te maken. In dit artikel vertellen Anne-Juliet Kroeze (procescoördinator) van Dura Vermeer en Hinke Vos (manager projectbeheersing) van Rijkswaterstaat over hun werkzaamheden tijdens de renovatie.
Wat is jullie rol bij de renovatie van de Heinenoordtunnel?
Hinke: We houden het budget, de risico’s, de planning, de bemensing en de kwaliteit in de gaten. De renovatie van de Heinenoordtunnel is strak gepland. Eind 2024 moet die klaar zijn. En we hebben een beperkt aantal weekend- en zomerafsluitingen waarin een groot deel van het werk moet gebeuren. Dat vergt veel afstemming.
Bij een renovatie kom je altijd onverwachte dingen tegen, omdat oude tekeningen niet kloppen of de staat van een tunnelonderdeel toch slechter is dan gedacht. Dat leidt tot meerwerk en meerkosten. Het is soms best een uitdaging om dat zodanig op te lossen dat de planning toch wordt gehaald en de kosten binnen de perken blijven.
Anne-Juliet: Daarbij weeg ik als procescoördinator voortdurend belangen af. De technische mensen zijn gefocust op hun onderdeel van de renovatie. Wij zijn er om op basis van (data-)analyses het grotere plaatje in de gaten te houden, zodat er gefundeerde besluiten kunnen worden genomen.
Een besluit kan allerlei effecten hebben op bijvoorbeeld de begroting en de druk op de planning of de organisatie. Als de ene klus wordt uitgesteld, heeft dat meteen gevolgen voor andere werkzaamheden. Daarmee zetten we een domino-effect in werking.
Wat is jullie tot nu toe het meest bijgebleven bij dit project?
Hinke: De aanloop naar de afsluiting van 4 weken in de zomer van 2023 was een bijzondere periode. In de maanden ervoor hebben we scenario’s gemaakt voor als de werkzaamheden uitlopen. Richting de zomerafsluiting voelden we de spanning oplopen.
Want ook al was alles tot in de puntjes voorbereid, nog nooit is er in 4 weken een compleet middentunnelkanaal gebouwd, en dat in een bestaande tunnel. Dan is het toch spannend of alle puzzelstukjes in elkaar vallen.
En als we dan zien dat de elementen van het middentunnelkanaal binnen een week in de tunnel op hun plek staan, voel je dat het goedkomt. Dat was indrukwekkend.
Anne-Juliet: Wat mij het meest bijblijft, is hoe we als team samen de juiste stappen hebben gezet om de deadlines van de opleveringen te halen. In januari 2023 zijn we begonnen met de uitvoering in de tunnel. Sindsdien hebben veel mensen bijna elk weekend gewerkt. Dat is heel intensief en niet altijd makkelijk, maar we doen het met elkaar. En het is mooi om te zien hoe iedereen zich voor de volle 100 procent inzet.
Welke belangrijke momenten komen er nog aan?
Hinke: De focus ligt nu op het testen van alle systemen. Werkt de besturing van alle verlichting, slagbomen, blusinstallaties en ventilatoren? Voldoen de systemen aan de eisen? Dit is een belangrijke fase in de aanloop naar de zomerafsluiting. De volgende mijlpaal om naar uit te kijken is wat mij betreft 9 augustus 2024, dan gaat de tunnel weer open en zijn de de nieuwe installaties en systemen in gebruik.
Anne-Juliet: Het eerste weekend in april 2024 was de laatste weekendafsluiting voor de zomerafsluiting. Daarna is met de teams van Rijkswaterstaat en Savera gekeken hoe we ervoor staan in de voorbereiding naar de zomer. Op deze manier hebben we een goed inzicht in wat er nog moet gebeuren om de zomerafsluiting succesvol en tijdig af te ronden.
Wat maakt het werken voor de renovatie van de Heinenoordtunnel uniek?
Hinke: Er is een super strakke planning met veel deadlines en druk op de weekenden en de zomers. Het hele project voelt als een continue race tegen de klok. Eerder heeft Rijkswaterstaat ook de Coentunnel en de Velsertunnel gerenoveerd. Die tunnels waren maandenlang helemaal afgesloten.
Dat kan bij de Heinenoordtunnel niet, want dat veroorzaakt te veel hinder voor de omgeving. Daarom doen we het hier in twee zomerafsluitingen en een aantal weekenden. Dat maakt het project een stuk complexer. Al met al is het een flinke uitdaging, maar iedereen gaat er vol voor. Dat is tekenend voor de sfeer binnen het team.
Anne-Juliet: Het is mijn eerste grote, complexe project. Toen ik hieraan begon, was ik net klaar met de opleiding. Maar je groeit mee met het project en daardoor heb je een steile leercurve. Dat ik dit nu al meemaak, is een hele mooie ervaring.