Beeldtekst. Impressie Nieuwe Gerrit Krol Brug Rijkswaterstaat. Deze animatie geeft een indruk van hoe de nieuwe Gerrit Krol brug in Groningen eruit moet komen zien en hoe de geplande toekomstige verkeerssituatie dan zal zijn. Vanaf de Korreweg wordt de brug genaderd. De weg bestaat uit rode straatstenen voor fietsers en gemotoriseerd verkeer met aan beide zijden een verhoogde stoep voor voetgangers. Het is ingericht als fietsstraat, dus auto's zijn te gast. De nieuwe brug is een beweegbare hefbrug op 4,5 meter hoogte met twee fiets loopbruggen op 9,7 meter. Het verkeer op de rode weg kan de brug over wanneer het beweegbare deel van de brug weer gedaald is. Fietsers en voetgangers kunnen ervoor kiezen de twee loopbruggen aan weerszijden te nemen die hoger liggen en dus nooit open hoeven vanaf de overkant. Aan de toegangsweg is het ook mogelijk een trap naar beneden te nemen. De brug is wit. De constructie die nodig is om het beweegbare deel van de brug te kunnen laten zakken en stijgen, bestaat uit vier metershoge kolommen op iedere hoek. Beeldtekst Meer informatie? Kijk op Rijkswaterstaat.nl. Dit is een productie van Rijkswaterstaat 2024.
Inloopmoment over plannen Gerrit Krolbrug goed bezocht
Op woensdag 5 juni 2024 was er een inloopmoment over de plannen voor de nieuwe Gerrit Krolbrug georganiseerd door Rijkswaterstaat. De bijeenkomst vond plaats in het Floreshuis in Groningen van 16.00 tot 20.00 uur. Er kwamen ruim 120 bezoekers op af.
Tijdens het inloopmoment gaven medewerkers van Rijkwaterstaat en de gemeente Groningen een toelichting op de plannen voor de nieuwe Gerrit Krolbrug. Naast de gebruikelijke informatieborden was er ook een 3D weergave van wat mogelijk de nieuwe brug gaat worden.
Deze 3D weergave trok veel bekijks. Rijkswaterstaat heeft bij de Gemeente Groningen een omgevingsvergunning aangevraagd voor het kunnen bouwen van de nieuwe Gerrit Krolbrug. Voordat de gemeente de vergunning verleent, liggen de vergunning en de bijbehorende documenten ter inzage.
Iedereen kan de plannen voor de nieuwe Gerrit Krolbrug lezen en daar een mening over geven. Tijdens het inloopmoment konden de aanwezigen vragen stellen over de omgevingsvergunning.
Archeologische vondsten
Voor de aanvraag van de omgevingsvergunning zijn een aantal onderzoeken uitgevoerd. Opvallend daarin is het onderzoek naar archeologie. In de omgeving van de Gerrit Krolbrug zijn interessante bodemlagen gevonden. Hier wordt nog extra onderzoek naar gedaan.
Tijdens het inloopmoment lieten deskundigen van het archeologisch bureau RAAP vondsten zien van het afgelopen jaar. Deze vondsten zijn opgegraven aan de Ommelandzijde van de Gerrit Krolbrug. Het gaat om stukken van stenen kruiken, maalstenen en potscherven.
Onderzoek naar tijdelijke verbinding
We onderzoeken de mogelijkheid om via de Busbaanbrug een tijdelijke verbinding te maken zodat fietsers, wandelaars en mindervaliden tijdens de bouw van de nieuwe Gerrit Krolbrug het Van Starkenborghkanaal kunnen blijven oversteken. Daarvoor zouden we hellingbanen moeten aanleggen, zoals dat nu ook het geval is bij de huidige Gerrit Krolbrug.
Ter inzage legging
Tot 28 juni 2024 kan iedereen kennisnemen van de plannen voor de nieuwe Gerrit Krolbrug en een zienswijze indienen. Daarna neemt de gemeente Groningen de zienswijzen in behandeling.
De gemeente zal vervolgens beoordelen wat voor gevolgen dit heeft voor de vergunningaanvraag en de huidige plannen voor de nieuwe Gerrit Krolbrug. Als de Gemeente Groningen de omgevingsvergunning verleent, gaat Rijkswaterstaat opzoek naar een aannemer voor de bouw van de nieuwe Gerrit Krolbrug.
Naar verwachting gaat de bouw dan in 2026 van start. De bouw van de brug zal ongeveer 2 tot 3 jaar duren.