Onderhoud sluizen Delden en Hengelo: Rijkswaterstaat en Combinatie Vitaal zijn er klaar voor
Stefan Ossendrijver van aannemerscombinatie Vitaal (BAM, Van den Herik, Swarco & SPIE) en Bart Goering van onderaannemer Van Heteren Weg- en Waterbouw, kijken reikhalzend uit naar het weekend van 8 en 9 juni 2024.
Dan begint het geplande onderhoud aan de sluizen van Hengelo en Delden. Een omvangrijke operatie die samen met opdrachtgever Rijkswaterstaat tot in de puntjes is voorbereid. ‘Met name het vinden van de juiste deurrubbers was een uitdaging.’
Het vervangen van de deurrubbers heeft prioriteit, zegt Goering, omdat die sterk aan slijtage onderhevig zijn. Deze rubbers dichten de deuren af zodat ze niet gaan lekken. ‘Slijtage is het logische gevolg van intensief gebruik. Elk jaar passeren ongeveer 15 duizend schepen de sluizen.’
Daarnaast wordt van de afsluiting gebruik gemaakt om aanvaarschades bij de 2 sluizen te herstellen.
Archief ingedoken
Een van de grootste uitdagingen in de voorbereiding was het vinden van het juiste rubber, vertelt Goering. ‘We praten over delen uit 1 stuk, van meer dan 10 m lang. Die moeten ook nog de juiste hardheid hebben’.
Uiteindelijk bleek een bedrijf uit Ridderkerk het materiaal te kunnen leveren. Er is ook veel tijd gestoken in het doorspitten van het archief om zoveel mogelijk technische aspecten te achterhalen. Beide sluizen zijn in de jaren 30 gebouwd en hebben unieke eigenschappen. Zo heeft de sluis in Hengelo een roldeur en zijn de 2 witte heftorens in Delden niet met elkaar verbonden.
Goering: ‘Dankzij dit onderzoek weten we zeker dat we niet ergens onder water nog een verrassing tegenkomen. Ook weten we nu precies met welke kracht en tot hoever we de bouten van de sluis aan moeten draaien (het aandraaimoment) zodat deze straks precies goed zitten, niet te strak of te los. Op die manier voorkomen we schade aan de bout, het rubber of de sluisdeur.’
Veiligheid voorop
De samenwerkende partijen zijn verschillende keren op locatie gaan kijken, ook met de leverancier van het rubber, om er zeker van te zijn dat ze niets over het hoofd zouden zien. ‘We hebben straks 2 dagen om de klus te klaren’, zegt Stefan Ossendrijver, Projectleider van Vitaal.
‘We moeten die tijd zo efficiënt mogelijk benutten, alles moet kloppen.’ De kennis die ter plaatse is opgedaan hielp ook om tot een gedetailleerd plan te komen.
‘Daarin staan alle voorwaarden en stappen die nodig zijn om alle werk binnen de tijd van de stremming veilig en op de juiste manier uit te voeren.’ Ossendrijver vertelt dat dankzij de samenwerking tussen Rijkswaterstaat en partners de werkzaamheden straks zoveel mogelijk bij daglicht plaats kunnen vinden.
‘Dat is veiliger, onder andere omdat we dan beter zien.’ Om efficiënter met de beschikbare tijd om te gaan is veel werk vooraf gedaan. Zo zijn er stalen onderdelen die gecoat en al worden geleverd. ‘Dat scheelt weer werkzaamheden ter plekke.’
Stremming
Om de werkzaamheden uit te voeren, is het scheepvaarverkeer beide dagen gestremd, vertelt Paul de Keijzer, Operationeel technisch manager van Rijkwaterstaat.
‘Hierover is de scheepvaart uiteraard geïnformeerd, daar zorgt ons verkeersloket voor. Voor de omgeving wordt verder geen overlast verwacht. We werken overdag, er wordt beperkt geluid geproduceerd en er komen geen trillingen bij kijken.’
De sluizen zijn beide dagen van 07.00 tot 19.00 uur gestremd. Ossendrijver: ‘Daarna moet alle materieel ook echt weg moet zijn, want schepen kunnen vanaf dat moment weer door de sluis varen. Normaal worden de sluizen bediend tot 22.00 uur ’s avonds, maar nu hebben we in de nacht van zaterdag op zondag mensen klaarstaan die ’s nachts voor bediening van de sluizen zorgen. Ter compensatie van de stremming overdag. Dat zegt wel iets over de inzet en betrokkenheid van de mensen van Rijkswaterstaat en beide partners.’
‘We hebben er echt zin an’
Een ploeg van 12 tot 15 medewerkers staat in de startblokken. Goering spreekt van een ‘supergave’ klus. ‘Werken op water is onze core business maar dit is wel even wat anders, omdat het om zulke karakteristieke rijksmonumenten gaat. En dat ook nog eens in de achtertuin van ons bedrijf, wij zijn namelijk gevestigd aan het Twentekanaal tussen Sluis Hengelo en Delden. Ja, we hebben er echt zin an’.