Nieuwsbericht

Rijkswaterstaat geeft startsein voor vervanging en renovatie van 40 objecten op kanalen in Noord-Brabant en Limburg

Gepubliceerd op: 26 juni 2024, 07.00 uur

Rijkswaterstaat en aannemerscombinatie Orion plaatsten tijdens een feestelijke bijeenkomst op 25 juni 2024 hun handtekening onder de overeenkomst voor het project Tilburg 3 (TB3). Hiermee bevestigden zij de samenwerking en gaven het startsein voor de werkzaamheden van het project.

Rijkswaterstaat en Orion zorgen de komende jaren voor het onderhoud en de modernisering van sluizen, beweegbare bruggen en waterreguleringswerken in de Noord-Brabantse en Midden-Limburgse kanalen.

Samenwerking tot en met 2032

Orion is een samenwerkingsverband van bedrijven Istimewa Elektrotechniek BV, Yunex Traffic BV en Mourik BV. Orion is verantwoordelijk voor het ontwerp, de bouw en het onderhoud van de gehele opdracht. Het project TB3 heeft een looptijd tot en met 2032. Beide partijen kijken uit naar de start van deze grote klus.

Martin Wijnen, directeur-generaal van Rijkswaterstaat: ‘Na een periode van voorbereiding is deze ondertekening een mijlpaal voor het project Tilburg 3. De komende jaren gaat Orion flink aan de slag en met deze aanpak zorgen we gezamenlijk voor het betrouwbaar functioneren van onze sluizen en bruggen in Brabant en Limburg. Zo blijven we werken aan een veilig en bereikbaar Zuid Nederland voor het scheepvaart- en wegverkeer en geven we een mooie impuls aan de totale instandhoudingsopgave die Rijkswaterstaat de komende jaren moet gaan uitvoeren.’

Ook Richard Pijpelink, directeur namens aannemerscombinatie Orion, kijkt uit naar de samenwerking de komende jaren: ‘Het fundament van de combinatie is gelegd in de zomer van 2022. Orion is een combinatie van partijen met ieder haar eigen specialisatie en expertise in de realisatie van complexe infrastructurele opgaven.' 

'In eerdere samenwerkingen hebben we elkaar al versterkt en ook voor deze opgave staan we gereed. Na een reis van 2 jaar zijn we blij om hier te kunnen starten met de moderniseringsopgave van de objecten in het areaal Zuid-Nederland om zo de beschikbaarheid voor de gebruikers te blijven garanderen. Deze opgave doen we samen met Rijkswaterstaat, want alleen ga je snel, maar samen komen we verder.’

Hoe en waarom? Bekijk de video!

De komende 6 jaar ligt de focus op het moderniseren van de beweegbare objecten, zoals bruggen en sluizen. Zo gaan we aan de slag met het vernieuwen van verschillende soorten aandrijvingen, het vervangen van camera’s, het vernieuwen van geluid- en marifooninstallaties en het moderniseren van de bediening en besturing vanuit de Bediencentrale in Tilburg. In totaal worden 21 waterreguleringswerken (spuien, aflaten en gemalen), 11 sluiskolken en 8 bruggen aangepakt. Zo zijn ze na afronding van het project weer technisch up-to-date.

In de nieuwe video leggen we uit waarom dit gebeurt en hoe. Aan de buitenkant zal namelijk niet veel te zien zijn. Maar wat zit er allemaal binnenin zo’n sluis? En hoe werkt dat?

Tilburg 3: wat, hoe en waarom?

VOICE-OVER: In Noord-Brabant en Midden-Limburg start in 2025 een groot en bijzonder project van Rijkswaterstaat: Tilburg 3. Een vervanging- en renovatieproject waarin we de aansturing en aandrijving van tientallen belangrijke objecten in en rond het water vernieuwen, renoveren en onderhouden, onder andere bij deze sluis, dit gemaal en deze beweegbare brug. Na afronding van dit project zijn de objecten betrouwbaarder en nog veiliger. Daardoor varen de recreatievaart en dit soort containerschepen straks weer soepeltjes door. Dat is belangrijk, want veel van ons vervoer gaat over water. Dit is het oudste sluiscomplex van Zuid-Nederland: sluis Panheel. Deze sluis regelt de aan- en afvoer van het water in het kanaal en zorgt ervoor dat de schepen, ondanks het hoogteverschil tussen het kanaal en de Maas, toch door kunnen varen. Omgevingsmanager Harald weet als geen ander wat er hier gaat gebeuren. HARALD VAN DER VEN: We zijn hier bij een van de sluizen. Dit is een oude groepenkast en deze gaan we vervangen, waardoor de sluis weer modern wordt voor de toekomst. (Langs een plafond loopt een heugel, een lange staaf met tanden.) Wat wij hier gaan doen, is dat wij de aandrijvingen gaan vervangen. (Beelden van verschillende aandrijvingen, zoals een klein en een groot tandwiel.) LEVENDIGE MUZIEK We vernieuwen de camera's en de verlichting wordt aangepast om het energieverbruik terug te brengen. (De sluis vanuit de lucht.) Om een voorbeeld te geven van een moderne sluis, gaan we naar sluis III. Dat is onze meest moderne sluis, die we op dit moment hebben, binnen Zuid-Nederland. DE LEVENDIGE MUZIEK GAAT OVER IN OPGEWEKTE MUZIEK (Harald vertrekt bij Sluis Panheel en is even later bij Sluis 3, waar hij over de sluisdeur heen loopt.) Kijk, zoals we hier zien, ziet het er al heel anders uit dan bij Panheel. Kijk maar eens naar de verlichting en de aandrijving. (Twee hydraulische trek- en duwstangen duwen twee puntdeuren naar elkaar toe. Harald stapt de bediencentrale binnen.) DE OPGEWEKTE MUZIEK SPEELT VERDER De bediening van al onze objecten vindt plaats vanuit de Bediencentrale Tilburg. Door de nieuwe apparatuur van de objecten heeft deze bedienaar straks beter overzicht op de scheepvaart en het wegverkeer. Zo bedienen we de objecten nog veiliger en betrouwbaarder dan met de techniek van vroeger. (Het water in een sluis staat laag. Er is geen boot te bekennen.) RUSTIGE MUZIEK VOICE-OVER: Dit is slechts een deel van de werkzaamheden binnen Tilburg 3. In totaal moderniseren en onderhouden we tientallen beweegbare bruggen, stuwen en sluizen. Na afronding van het project zijn alle objecten weer up-to-date. Zo kan de scheepvaart hier weer vlot verder varen. STEVIGE MUZIEK DIE WEGEBT (Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het beeld wordt geel met wit. Beeldtekst: Meer informatie? Kijk op rijkswaterstaat.nl/Tilburg3. Tilburg 3 is een onderdeel van het landelijke programma Vervanging&Renovatie (VenR), een grote renovatieoperatie op het gebied van infrastructuur. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2024.)

Hinder tijdens de werkzaamheden

Tijdens werkzaamheden is hinder onvermijdelijk. We doen er alles aan om de hinder zoveel mogelijk te beperken. Ruim voor uitvoering van de werkzaamheden wordt de omgeving geïnformeerd.

Meer informatie Tilburg 3

Wilt u op de hoogte blijven van wat er gebeurt binnen Tilburg 3? Houd dan onze projectpagina Tilburg 3: renovatie bruggen, sluizen en waterreguleringswerken in de gaten.