Werkzaamheden

A10: wisselbuis 2e Coentunnel afgesloten; 19 juli - 9 september 2024

Gepubliceerd op: 12 juli 2024, 09.30 uur

Van 19 juli tot 9 september 2024 is de wisselbuis van de 2e Coentunnel afgesloten voor verkeer.

In deze periode wordt hittewerende bekleding aangebracht om de tunnel extra te beschermen in geval van een extreem grote brand. In de zomer van 2025 werken we in de andere tunnelbuis en is de gehele tunnel van Amsterdam-West naar Noord afgesloten.

Hinder voor de weggebruiker

Van vrijdag 19 juli 21.00 tot maandag 9 september 2024 05.00 uur is de wisselbuis van de 2e Coentunnel dicht. De hinder door de sluiting wordt (deels) opgevangen door de hele dag alle beschikbare rijstroken richting het noorden open te stellen.

Hierdoor heeft noordwaarts verkeer niet 3 maar 4 rijstroken ter beschikking. Door het niet kunnen inzetten van de wisselbuis kan verkeer van de A8 naar A10 West in de ochtend extra hinder verwachten. Ook tijdens de avondspits kunnen de werkzaamheden hinder veroorzaken.

Hinder op uw route?

Check voor vertrek de hinder op snelwegen en diverse N-wegen van Rijkswaterstaat

Zoek op route of wegnummer

Let op: 2 keer gehele afsluiting Amsterdam-West naar Amsterdam-Noord

Van vrijdag 19 juli 21.00 tot zaterdag 20 juli 2024 13.00 uur sluiten we de gehele 2e Coentunnel af. Ook van zaterdag 7 september 23.59 tot maandag 9 september 2024 05.00 uur (het laatste weekend) is de 2e Coentunnel volledig gesloten. Dit heeft te maken met voorbereidende en afrondende werkzaamheden.

Verkeer dat dan van Amsterdam-West richting Amsterdam-Noord wil, rijdt een ‘rondje ring’. Dus via de A10 Zuid en de Zeeburgertunnel. Verkeer dat van Zaanstad/Amsterdam-Noord richting West wil, kan wel gewoon door de tunnel.

Zomer 2025: Verkeershinder rondom Coentunnel en omleiding

In de zomer van 2025 werken we 9 weken aan de andere tunnelbuis. Verkeer dat van Amsterdam-West naar Noord wil, kan in die periode niet door de tunnel en niet door de wisselbuis, behalve nood- en hulpdiensten en het openbaar vervoer.

Verkeer wordt dan omgeleid via de A10 Noord (‘rondje ring’) en de A5/A9 richting Zaanstad/Purmerend en Alkmaar.

Herstel brandwerendheid 2e Coentunnel

Uit onderzoek is gebleken dat bij een heel intense brand mogelijk sprake kan zijn van een verminderde brandwerendheid van het beton dat gebruikt is in de 2e Coentunnel. Een brand die, zover wij weten, nog nooit is voorgekomen.

Beide tunnelbuizen zijn dan ook veilig voor weggebruikers. Mede door veiligheidssystemen in tunnels die voorkomen dat een brand escaleert en die de impact van een brand beperken.