Nieuwsbericht

Assetmanagement: veilig, duurzaam en samen

Gepubliceerd op: 5 juli 2024, 12.58 uur

Assetmanagement is een belangrijke taak van Rijkswaterstaat. Rijkswaterstaat beheert zowel het hoofdwegennet, het hoofdvaarwegennet als het hoofdwatersysteem. Daaronder vallen ook de Noordzee, de Waddenzee, het IJsselmeer en de grote rivieren.

Daarnaast maakt de organisatie veel werk van alle doelstellingen rondom biodiversiteit, klimaat en stikstof.

Sinds een paar jaar hanteert Rijkswaterstaat, in navolging van provincies, waterschappen en gemeenten, voor assetmanagement het Infrastructure Asset Management Professionals of iAMPro Assetmanagement-model. Dit model geeft in 6 processtappen een overzicht van wat er nodig is om een assetmanagement-organisatie op te zetten en te onderhouden.

Rick Klijberg is directeur Bedrijfsvoering, Inkoop en Prestatiemanagement bij Rijkswaterstaat. Als lid van de Programma Adviesraad van de netwerkorganisatie op assetmanagement CROW Essit uitvoerders en adviesbureaus komt hij regelmatig samen met partners van decentrale overheden, adviesbureaus en uitvoerders voor kennisuitwisseling op het gebied van assetmanagement. Het iAMPro model voor assetmanagement is daarbij leidend.

Het iAMPro model

Het model is ontwikkeld door provincies, gemeenten en CROW, maar blijkt ook voor Rijkswaterstaat een heldere manier om de hele organisatie erbij te betrekken. Het beschrijft heel duidelijk de verschillende stappen van assetmanagement. Opeenvolgende kabinetten hebben voor dat hoofdwegennet inmiddels de nodige miljarden beschikbaar gesteld, legt Klijberg uit.

Wel stelde het parlement daarbij als voorwaarde dat Rijkswaterstaat ‘slim en efficiënt te werk gaat’. Dat was het moment waarop Rijkswaterstaat besloot om het iAMPro-model in te voeren voor assetmanagement, vertelt Klijberg.

‘Daardoor is het gedetailleerder en certificeerbaar te maken conform de internationale norm ISO 55001. Vanuit dat rijke gedachtegoed is dit eenvoudige bloemmodel ook ontstaan’.

We doen het veilig, duurzaam en samen

Binnen Rijkswaterstaat gaat de komende jaren veel aandacht uit naar de grote vervangings- en onderhoudsopgave van het hoofdwegennet. Van viaducten tot rijkswegen; veel infrastructuur is in de jaren 1950 en 1960 aangelegd en heeft technisch gezien het stadium ‘einde levensduur’ bereikt of gaat dat binnenkort bereiken, licht Klijberg toe.

Hetzelfde geldt overigens voor infrastructuur van provincies en gemeenten; ook daar is veel vervanging of renovatie nodig. ‘We gaan allemaal op hetzelfde moment een beroep doen op dezelfde aannemers en ingenieursbureaus. Dus je weet: dat gaat niet lukken. Het ligt voor de hand dat we als overheden veel meer afstemmen, onderlinge afspraken maken en echt samenwerken.

Want, ondanks grote verschillen in omvang van areaal zijn er op gebied van assetmanagement veel overeenkomsten tussen overheden, merkt Klijberg. ‘In essentie hebben we als beheerders van de fysieke leefomgeving dezelfde zorgplicht en lopen we tegen dezelfde issues aan. We willen het allemaal slimmer organiseren.’

Rijkswaterstaat maakt ook veel werk van alle doelstellingen rondom biodiversiteit, klimaat en stikstof. Dankzij langlopende programma’s vormen de thema’s natuur en duurzaamheid inmiddels ‘een soort 4e systeem’ binnen de organisatie, legt Klijberg uit. ‘Ons motto is: we doen het duurzaam of we doen het niet.’ Daarbij staat veiligheid ook altijd voorop.