Groot onderhoud A15: ‘Langere afsluitingen zijn de toekomst’
Op vrijdagavond 12 juli 2024 start op de A15 tussen knooppunt Ridderkerk en knooppunt Deil een onderhoudsproject van formaat. Rijkswaterstaat en aannemer Boskalis Nederland blikken vooruit op de werkzaamheden, die in 7 fasen worden uitgevoerd.
‘Er gaat gegarandeerd hinder ontstaan. Het is aan ons om die zo dragelijk mogelijk te maken’, zegt Laura Dijkmans, adviseur omgeving. Tussen half juli en eind oktober 2024 vervangt Boskalis Nederland op de A15 onder andere 70 km asfalt. We kiezen daarbij bewust voor langere afsluitingen.
‘Vanwege de omvang van dit project is het niet meer reëel om de werkzaamheden alleen in het weekend uit te voeren’, stelt Dijkmans. ‘Daarom kiezen we in de zomervakantie deels ook voor weekafsluitingen. Een goede, veilige uitvoering staat voorop.’
De tijd maximaal benutten
Door de lengte van het aan te pakken traject heeft Boskalis de tijd hard nodig, vertelt projectleider Harmen Reemst. ‘Het aanbrengen van grote hoeveelheden asfalt in een relatief korte tijd: dat is waar wij goed in zijn. De uitdaging is hier het aantal kilometers en het logistieke proces dat erbij komt kijken.’
‘Tijdens de 4 langere afsluitingen kunnen we doordeweeks en overdag werken. Zo hoeven we het werkvak niet telkens te verplaatsen en kunnen we de tijd maximaal benutten.’ Naast het vernieuwen van het asfalt werkt Boskalis ook aan 45 bruggen en viaducten.
Ondertussen verlaagt de aannemer de bermen langs de A15, om de afvoer van regenwater te verbeteren. ‘s Nachts wordt er vooral geasfalteerd, overdag vinden de overige werkzaamheden plaats.
Communicatie richting weggebruikers
De A15 tussen knooppunt Ridderkerk en knooppunt Deil brengt elke dag tienduizenden weggebruikers van A naar B. Het volledig voorkomen van hinder tijdens de werkzaamheden is dan ook een utopie. We zijn daarom al maanden bezig met het optuigen van de communicatie richting weggebruikers.
‘Van socialmediacampagnes en animaties tot persberichten en radiospotjes’, aldus Dijkmans. ‘Ook laten we factsheets maken in verschillende talen, om zo’n groot mogelijk deel van het vrachtverkeer op tijd te informeren over de afsluitingen en omleidingsroutes.’
Volgens omgevingsmanager Samantha van Soelen blijft Boskalis de verkeerssituatie tijdens de werkzaamheden voortdurend monitoren.
‘Zo kunnen we bij drukte bijsturen, bijvoorbeeld op het onderliggend wegennet. Daar treffen we maatregelen op de locaties waar we knelpunten voor het verkeer verwachten. Op die manier houden we het voor iedereen werkbaar. Ook voor de nood- en hulpdiensten, waarmee we afspraken hebben gemaakt.’
Dijkmans wijst daarnaast op de inzet van Smart Mobility. ‘Weggebruikers die vaker op de A15 rijden, krijgen via social media advertenties te zien over de werkzaamheden. En we hebben ervoor gezorgd dat de afsluitingen ook goed worden weergegeven in bijvoorbeeld Google Maps en Waze.'
'Hierdoor krijgen weggebruikers altijd de beste route van dat moment te zien.’
In samenwerking met de omgeving
Naast de communicatie over de werkzaamheden zelf wijst Rijkswaterstaat weggebruikers ook op reisalternatieven. Dijkmans: ‘We geven vooraf duidelijk aan dat er veel hinder aankomt. En we wijzen weggebruikers vervolgens op alternatieven, zoals het openbaar vervoer of reizen buiten de spits.’
‘In samenwerking met Zuid-Holland Bereikbaar en Regio Rivierenland zorgen we er daarnaast voor dat mensen korting kunnen krijgen op bijvoorbeeld de Waterbus bij Dordrecht of een NS-abonnement. Hier wijzen we lokale werkgevers actief op, waaronder de grote bedrijven.'
'Zij kunnen medewerkers dan stimuleren om tijdens de werkzaamheden te kiezen voor alternatief vervoer.’ Bij de samenwerking met de omgeving wordt er ook aan het toerisme gedacht. Zo rijdt er tijdens de werkzaamheden op de A15 een speciale BeverBuzz tussen station Dordrecht en het bezoekerscentrum van Nationaal Park De Biesbosch.
Tijdig aanpakken
Reemst erkent dat de hinder op de Nederlandse snelwegen de komende jaren alleen maar zal toenemen. ‘Maar daar krijgt de weggebruiker ook wat voor terug. En als we dit deel van de A15 nu niet aanpakken, wordt de onderhoudsopgave in de toekomst alleen maar groter. Met nog meer hinder tot gevolg.’
Dijkmans stelt dat de werkzaamheden nu tenminste gepland kunnen worden uitgevoerd. ‘Anders lopen we het risico dat er echt gaten in de weg ontstaan en dat we de A15 zonder communicatie moeten afsluiten. Dat zou voor alle partijen nog vervelender zijn. Nu geven we Boskalis de tijd om het onderhoud goed en veilig uit te voeren.’
‘Langere afsluitingen zijn de toekomst. Zo kunnen we deze regio bereikbaar houden.’