Heinenoordtunnel dicht? Pak die bus!
Het openbaar vervoer is een belangrijk alternatief voor de auto, zeker als de Heinenoordtunnel dicht is. Net als tijdens de afsluiting in de zomer van 2023 rijden de bussen ook tijdens de komende afsluiting doordeweeks weer volgens een pendeldienstregeling.
We hebben Daphne Duller (regiomarketeer) van Connexxion gevraagd wat er allemaal bij komt kijken om de bussen tijdens de afsluitingen door te kunnen laten rijden.
Wat zet Connexxion in aan bussen? Is dat hetzelfde als in de zomer van 2023?
Connexxion zet in 2024 ongeveer hetzelfde aantal bussen in als zomer 2023. Het precieze aantal is lastig te bepalen, omdat de bussen pendeldiensten rijden en elkaar voortdurend afwisselen. Hierdoor is er geen vast aantal bussen in gebruik, maar het is duidelijk dat er veel bussen ingezet worden.
Het kan dus voorkomen dat je een bus ziet met een ander logo erop; deze zijn dan geleend van collega’s uit verschillende regio’s.
Hoe rijden de pendeldiensten?
De pendeldiensten rijden vanaf busstation Heinenoord naar Zuidplein, Barendrecht en station Lombardijen. Uiteraard rijden de pendelbussen ook weer terug.
In het weekend zijn er geen pendelbussen, maar er rijden wel reguliere bussen door de tunnel, volgens de normale dienstregeling. Dit is omdat er in het weekend veel minder reisbewegingen zijn dan op doordeweekse werkdagen, waardoor er geen pendelbussen nodig zijn.
Wat is er allemaal nodig om dit voor elkaar te krijgen?
We werken met een groot team van gespecialiseerde collega's om dit project succesvol te maken: roostermakers, logistieke medewerkers, planners, technici, vervoerskundigen, marketing- en communicatiemedewerkers, buschauffeurs, en professionals op het gebied van service en veiligheid.
Een projectmanager leidt dit hele project in goede banen. Al deze mensen zetten hun expertise in om ervoor te zorgen dat de reiziger veilig en op tijd op de plaats van bestemming komt. Dit vergt veel werk en planning, zowel van de collega's op kantoor als in de bus en op de weg.
Hoelang van tevoren beginnen jullie met dit project?
Eigenlijk stopt het project Heinenoordtunnel nooit. In 2023 hebben we rekening gehouden met nieuwe technische ontwikkelingen, extra bussen gereserveerd, en geëvalueerd wat er vorig jaar goed en minder goed ging. Het project is pas klaar als Rijkswaterstaat helemaal klaar is met de werkzaamheden.
Wat gebeurt er als er onverwachts een bus of chauffeur uitvalt?
In geval van uitval van een bus hebben we reservemateriaal beschikbaar. Dit geldt ook voor chauffeurs. De planning en de Medewerker Exploitatie Reserve (MER) zorgen ervoor dat er een vervangende chauffeur beschikbaar is. Mocht iemand zich net voor zijn dienst ziek melden, dan zetten we een standby-chauffeur in.
Waarom stapt er een BHV’er in de bus?
Vanwege veiligheidsvoorschriften tijdens de renovatie moet er bij elke rit door de Tweede Heinenoordtunnel een BHV’er (bedrijfshulpverlener) meerijden. Daarom stapt deze in voordat de bus de tunnel in gaat.
Hoe werkt het actietarief van 2 euro voor de pendelbussen?
Als je geen abonnement of voordeelkaart hebt, betaal je een vast tarief van €2,- per rit. Dit tarief bestaat uit een opstaptarief van €1,08 euro en €0,92 cent voor de rit.
Stap je na de pendelbus over of kom je uit een andere bus, dan betaal je geen opstaptarief. Heb je wel een abonnement of voordeelkaart, dan is deze gewoon geldig en betaal je niets extra.
Waarom is de bus een goed alternatief?
De bus is een uitstekend alternatief omdat deze niet hoeft om te rijden en de hele dag door rijdt, zonder hinder van files. Als het mogelijk is met je werk, reis dan zoveel mogelijk buiten de spits, dan is het rustiger in de bussen.
De dienstregeling en alle informatie met betrekking tot het busvervoer vind je op de website van Connexxion.