Interview

‘Ondanks de vele uitdagingen kijk ik positief terug op de afgelopen maanden’

Gepubliceerd op: 22 juli 2024, 16.20 uur

Met de opening van de westkant van de brug in de A7 bij Purmerend komt de eerste fase van de werkzaamheden langzaam tot een einde. Rob de Graaf, hoofduitvoerder van bouwbedrijf Savera, blikt terug op de afgelopen maanden en kijkt alvast vooruit naar de komende fase 2 van het project.

In de nacht van 4 april 2024 begon Savera met de opbouw van de nieuwe verkeerssituatie op de brug in de A7 bij Purmerend. De werkzaamheden startten op maandag 8 april 2024.

Al ruim 4 maanden is de uitvoerder druk en in die tijd is er veel gebeurd. Vangrails en asfalt werden verwijderd, er werd gezaagd, 25.000 gaten geboord en staal aangebracht. Vervolgens werd er beton gestort en opnieuw asfalt en belijning aangebracht. Met het vele werk kwamen ook enkele uitdagingen.

Onvoorziene betonschade

‘Nadat het asfalt verwijderd was, bleek dat we een tegenvaller hadden. De betonkwaliteit van de eind-dwarsdragers, de betonnen balk die de liggers van de brug met elkaar verbindt, bleek erg aangetast. De afgelopen decennia zijn er af en toe nieuwe voegen ingebouwd. De kwaliteit was niet voldoende om op de juiste manier een nieuwe voegovergang aan te brengen. Dat moesten we echt eerst herstellen en dat heeft vertraging veroorzaakt.’

Vertraging in het project

‘Heel vervelend, maar het is niet anders. Dat soort dingen zitten verstopt in de constructie, we konden dit pas zien nadat we het oude asfalt hadden verwijderd.’

‘De langere doorlooptijd van de werkzaamheden heeft nog een oorzaak, namelijk de grote hoeveelheid zwaar vrachtverkeer dat over de weg bleef rijden. Terwijl er een gewichtsbeperking en later zelfs een volledig vrachtwagenverbod gold. De vrachtwagens zorgden voor trillingen die, samen met het boren van gaten, de brug nog verder verzwakten. Daarom werd er tussen Den Oever en Amsterdam een rijstrook opgeheven tussen de werkzaamheden en het verkeer. Zo konden de werknemers hun werk veilig doen.’

Positief naar fase 2

‘Ondanks de vele uitdagingen, kijk ik toch positief terug op fase 1. We hebben veel werk verricht in een korte periode. Nu we de werkzaamheden aan de ene kant van de weg bijna hebben afgerond, weten we beter wat we kunnen verwachten in fase 2. Daar hebben we de planning op aangepast, zodat de impact minimaal zal zijn als blijkt dat we aan de andere kant ook tegenvallers hebben.’