Nieuwsbericht

Voorwerk renovatie Spijkenisserbrug binnenkort van start

Gepubliceerd op: 3 juli 2024, 14.27 uur

Het ‘echte’ werk begint pas najaar 2024, maar na de bouwvak start al een reeks voorbereidende werkzaamheden op verschillende plekken rond de Spijkenisserbrug. Omgevingsadviseur Peter-Bert van Herwijnen van Rijkswaterstaat licht ze een voor een toe.

‘Voor de medewerkers, die straks anderhalf jaar aan het werk gaan, maken we aan beide kanten van het water werkterreinen klaar,’ begint Van Herwijnen. ‘Aan de Hoogvlietse kant komen opslagplaatsen voor materialen, werkplaatsen en een parkeerterrein. Voor de medewerkers wordt een bouwkeet geplaatst met alle voorzieningen om veilig en prettig te kunnen werken.'

'Aan de kant van Spijkenisse komt hetzelfde, maar dan groter en met een veel grotere keet. Dat wordt de hoofdlocatie, waar het grootste deel van het werk gebeurt. Aan de Spijkenisse-kant komt ook een zogeheten loswal. Vanaf daar kunnen we materiaal over water naar de brug vervoeren.’

Hulpbruggen

Voor de doorstroming van het verkeer en de veiligheid van medewerkers en andere weggebruikers, wordt het werkverkeer zoveel mogelijk afgescheiden van het publieke verkeer. Onder andere via hulpbruggen.

‘Die bouwen we vanaf beide oevers, naar de dichtstbijzijnde pijler van de brug. Deze zijn voor de medewerkers van de aannemer. Wanneer zij bij de middelste pijlers moeten zijn, gaan ze wel via het voetpad. Dit zal zoveel mogelijk op rustige momenten zijn om zo min mogelijk hinder te veroorzaken.’

In de pijlers vindt vanaf het najaar overigens het grootste deel van het werk plaats. Dat is dus niet zichtbaar voor het publiek.

Voorbouwlocatie zinkers

De Spijkenisserbrug krijgt in het najaar nieuwe systemen, die natuurlijk ook elektriciteit nodig hebben. ‘Al die kabels en elektriciteitsleidingen lopen straks veilig door buizen met een diameter van 60 cm, die we zinkers noemen. Voor beide doorvaarten maken we een zinker die de pijlers met elkaar verbindt. Die worden aan de zuidkant van de brug ingegraven in de rivierbodem, zo’n 13 m onder het wateroppervlak. Daar zijn ze veilig afgeschermd voor de scheepvaart en ankers.’

De zinkers worden gemaakt op locatie bij de Voornse Sluis, ook aan de Spijkenisse-kant. ‘Wanneer de zinkers klaar zijn, varen sleepbootjes ze naar de brug toe. Daar is dan inmiddels een sleuf in de bodem gegraven. Als de zinkers er netjes in liggen, worden ze toegedekt met stenen. Vervolgens herstellen we de rivierbodem daarboven weer in zijn oude staat.’

Haltes fietspont

Tot slot krijgen beide kanten van de rivier een halte voor de pont. ‘Het pontje gaat varen op momenten dat de brug is afgesloten voor verkeer. Op die dagen kan de pont tussen 06.00 en 23.59 uur voetgangers en fietser naar de overkant brengen, ook in de weekenden.'

'Beide haltes krijgen een loopbrug naar een ponton in het water. Daaraan meert de pont steeds af,’ besluit Van Herwijnen. ‘Zo kunnen voetgangers en fietsers tijdens een brugafsluiting dus de oversteek blijven maken.’