‘We kunnen de situatie niet veranderen, dus we kunnen er maar beter om lachen’
Dit wordt een uitdaging. Dat is wat IT’er Ivo Schooneman dacht toen hij hoorde over de wegwerkzaamheden aan de A7. De Enkhuizenaar stond jarenlang dagelijks in de file tussen Hoorn en Amsterdam en voorzag nu problemen op ‘zijn’ stukje snelweg.
Gedeelde smart is halve smart, besloot hij. Hij richtte de Facebookgroep ‘Slachtofferhulp A7 forenzen’ op, met een knipoog: ‘We kunnen niks veranderen aan deze situatie, dus we kunnen er maar beter om lachen.’
Media-aandacht
‘Ik dacht: daar komt misschien 100 man op af. We lachen erom, paar slechte grappen heen en weer, en klaar.’ Dat liep toch anders. Het initiatief werd al snel opgepakt door lokale en later ook landelijke media. Onder andere Noord-Hollands Dagblad, RTL Nieuws en Q-Music maakten er een item over.
‘Binnen no time hadden we bijna 4000 leden. Mensen delen er nieuwsberichten en memes over de A7, of stellen elkaar vragen. Ik deel er ook updates en leuke achter-de-schermenbeelden, die ik soms doorgestuurd krijg van Rijkswaterstaat. Bijvoorbeeld een foto van een werknemer die handmatig gaten boort in de brug. Mensen zien dan wat een arbeid er verricht wordt. Dat zorgt voor meer bewustzijn over de complexiteit van de werkzaamheden.’
‘Soms komen er ook negatieve reacties van mensen die boos zijn over de overlast. Dat mag, maar als het te ver gaat, spreek ik mensen erop aan of haal ik de reactie weg. 3 anderen helpen me bij het modereren. Gelukkig is de sfeer in de groep over het algemeen heel rustig en staat iedereen er hetzelfde in: dit is de situatie, daar moeten we het mee doen.’
A7-klevers
De Facebookgroep bracht nog een ludieke actie teweeg. ‘Mensen voelden veel verbondenheid met de rest van de groep. Op een gegeven moment vroeg iemand: hoe gaan we elkaar herkennen in de file? Daarop bedachten we een sticker voor op de auto, die we de A7-klever noemden. Mensen konden deze meepakken bij verschillende tankstations en ik heb er ook heel wat op verzoek rondgestuurd.’
Naamgeving van de brug
Tegelijkertijd boog Schooneman zich ook over een maatschappelijk en cultureel vraagstuk. In 2020 kreeg de brug de naam ‘Korporaal van de mariniers Jeroen Houwelingbrug’, vernoemd naar een overleden militair uit Purmerend. Er was destijds weinig aandacht voor deze eervolle vernoeming, mede vanwege de coronaperiode.
‘Het leek mij mooi om nog voor zijn gedenkdatum in april 2024 de naamborden prominent op te hangen. Dat is helaas niet gelukt, maar bij de opening eind 2024 wordt zijn naam hopelijk officieel onthuld. Dit is iets waar ik achter de schermen, achter de Facebookgroep, samen met Rijkswaterstaat mee bezig ben.’
Nieuwe wegwerkzaamheden, nieuwe Facebookgroep?
Schooneman omschrijft de Facebookgroep als een uit de hand gelopen grap, hij kijkt er trots en positief op terug. Inmiddels krimpt de groep langzaam, wat volgens hem te maken heeft met de meevallende impact van de werkzaamheden nu er weer 2 rijstroken zijn.
Op de vraag of hij binnenkort op zoek gaat naar een nieuwe wegafsluiting, schudt hij lachend zijn hoofd: ‘Nee, dit was een leuke grap over een snelweg waar ik een connectie mee heb. Bij nieuwe wegwerkzaamheden op een andere plek in Nederland mag iemand anders het regelen.’