Interview

A7 Purmerend: beloningssysteem werpt vruchten af

Gepubliceerd op: 29 augustus 2024, 11.44 uur

Het vermijden van de brug in de A7 bij Purmerend was niet alleen goed voor het verkeer, maar ook voor de portemonnee. Begin 2024 las Robert de Boer over de beloningsmaatregelen die Rijkswaterstaat bood om weggebruikers te motiveren om de auto te laten staan.

Met de Fynch-app konden mensen die in aanmerking kwamen een bedrag sparen en meedoen aan een loterij: ‘Ineens kreeg ik een mailtje dat ik de hoofdprijs had gewonnen!’

‘Ik deed de kentekencheck en mijn auto kwam in aanmerking,’ vertelt de prijswinnaar. ‘Tijdens het aanmelden op de Fynch-app werd gevraagd of ik mee wilde doen aan de loterij.’

Beloning sparen

Deelnemers aan het spaarprogramma registreerden hun reisbewegingen via Fynch. In ruil voor het vermijden van de A7-brug, ontvingen ze een beloning. In totaal meldden ruim 2700 mensen zich aan voor deze maatregel. ‘Ik heb in juli 2024 netjes de beloofde beloning ontvangen. Fietsen naar het werk werd hierdoor nog leuker.’

De hoofdprijs

‘Opeens kreeg ik een mailtje dat ik de hoofdprijs had gewonnen in de loterij. In eerste instantie dacht ik dat het spam was, ik had de mail al bijna weggegooid. Ik bekeek de mail gelukkig nog eens goed en zag toen dat ik een tegoed van €3500 voor een Cube fiets had gewonnen.’

Hoewel De Boer en zijn gezin al goede fietsen hadden, besloten ze het tegoed te gebruiken voor een Cube Cargo Hybrid. ‘Deze elektrische transportfiets is perfect om onze hond Willem te vervoeren.’

Brug in de buurt

‘We wonen hemelsbreed 500 m van de brug dus hebben de ontwikkelingen op de voet gevolgd. Wat geweldig dat we nu dankzij die onderhoudswerkzaamheden zo’n mooie fiets hebben. De fiets wordt door het hele gezin gebruikt!’

Succesvolle maatregel

De beloningsapp is een onderdeel van een breder pakket aan maatregelen om mensen aan te moedigen de brug in de A7 bij Purmerend te mijden. Zo kon men ook kiezen voor een gratis NS-kortingskaart en voeren we een communicatiecampagne. Al met al heeft het succes: de cijfers geven aan dat ongeveer 20% van het verkeer het rijgedrag aanpast.