Interview

Operators werken hard aan soepele en veilige vaart bij de Oranjesluizen

Gepubliceerd op: 1 augustus 2024, 10.09 uur

Vanaf de Centrale Bedienpost Schellingwoude worden normaal gesproken het gemaal- en spuicomplex IJmuiden en het Oranjesluizencomplex in Amsterdam op afstand bediend. Het complex IJmuiden wordt vanwege het risico op uitval momenteel lokaal bediend.

Daarom hebben we de bezetting van onze collega’s op dit moment herverdeeld. Dat betekent dat er bij het Oranjesluizencomplex in Amsterdam minder sluizen bediend kunnen worden.

Aangepaste bediening Oranjesluizen

De wachttijd bij de Oranjesluizen voor zowel beroeps- als recreatievaart kunnen oplopen. Verkeersleider Nick en teamleider Jeroen werken hard om de hinder te beperken. En dat lijkt zijn vruchten af te werpen.

De recreatievaart heeft tot nu toe niet te maken gehad met oplopende wachttijden bij de Oranjesluizen. En de gemeten gemiddelde wachttijd voor de binnenvaartschippers was deze week 20 tot 40 minuten.

Jeroen: ‘Als schippers voor de sluis moeten wachten, is dat natuurlijk heel frustrerend. Daarom blijven we onze aanpak monitoren, evalueren en aanpassen om de impact zo veel mogelijk te beperken. Het is roeien met de riemen die we hebben. We waarderen het begrip en geduld van de schippers in deze situatie.’

Overzicht bewaren tijdens piekmomenten

Verkeersleider Nick vertelt: ‘Het werk is veranderd. Normaal gesproken hebben we in Amsterdam 4 sluizen waar schepen uitkomen. Dat zorgt voor een goede spreiding. Nu zijn er minder sluizen beschikbaar, waardoor de piekmomenten drukker zijn. Daardoor krijgen we een heel ander verkeersbeeld. Het is dan belangrijk om goed het overzicht te bewaren.’

Veilige vaart

Hij blijft er rustig onder. ‘We hebben een groep collega’s die goed inspeelt op die verandering. En over het algemeen is het persoonlijke contact met de schippers ook positief. Natuurlijk zijn die wachttijden balen, maar het is zoals het is.'

'Uiteindelijk willen we dat de vaart soepel en veilig verloopt. Dat is ons doel en ook het doel van de operators op de sluis. Je wilt dat de schipper zo min mogelijk hinder ervaart.’

Vlot schutproces

Jeroen had de afgelopen week veel contact met de operators en herkent het verhaal van Nick. ‘Deze situatie doet pijn voor een operator. Zij werken juist zo hard voor een goed en vlot schutproces.'

'Tegelijkertijd verandert er ook veel op de werkvloer. Een deel van de collega’s heeft nu een (andere) plek op IJmuiden. Zij zorgen dat de waterveiligheid altijd gewaarborgd blijft. De andere groep werkt op Schellingwoude met minder beschikbare sluizen en daardoor soms drukkere kolken in het Oranjesluizencomplex.’

Meer weten over de beperkte bediening van het Oranjesluizencomplex? Lees dan het nieuwsbericht Beperkte bediening Oranjesluizencomplex.