Nieuwsbericht

Plaatsing scheidende wanden nieuwe mijlpaal voltooiing Zoutdam IJmuiden

Gepubliceerd op: 28 augustus 2024, 16.43 uur

De voltooiing van Zoutdam IJmuiden is een stap dichterbij gekomen. In de week van 19 augustus 2024 zijn de 5 scheidende wanden geplaatst in het Binnenspuikanaal IJmuiden. De 5 wanddelen vormen samen een 90 m brede wand van 17 m hoog.

Het betekent voor Rijkswaterstaat een nieuwe mijlpaal in de realisatie van de zoutdam voor het selectief onttrekken van zoutwater aan het Noordzeekanaal. De operatie duurde 5 werkdagen en is zonder problemen verlopen.

Voor de hijsoperatie had aannemer Van Hattum en Blankevoort het kraanschip Matador 3 ingehuurd. Het kraanschip heeft de afgelopen 5 werkdagen een wanddeel per dag geplaatst in het Binnenspuikanaal. Elk wanddeel is ongeveer 27 m breed en 8 m hoog en varieert in gewicht tussen de 600 en 900 ton.

Aan zowel de linker- als rechterzijde van de pijlers, die al in maart 2024 geplaatst, zijn 2 wanden bovenop elkaar geplaatst tot een diepte van 16 m. Tussen de pijlers is een wanddeel aangebracht omdat daarboven een stalen zakdeur komt. Aan de onderste wanddelen zijn stalen geleiders aangebracht zodat het water soepel langs de zoutdam kan stromen zonder dat er wervelingen ontstaan.

Peilbeheer

De weersomstandigheden waren van invloed op de voortgang van de hijsoperatie. Zo werd het hijsen van het 3e wanddeel, wat gepland stond voor de vrijdag 23 augusts, vanwege de harde wind op zaterdag 24 augustus geplaatst. De wanddelen zijn verder zonder problemen op hun plek aangebracht.

Door maatregelen in het peilbeheer te nemen, werd in de dagen vooraf een zo laag mogelijk waterpeil in het Noordzeekanaal gerealiseerd. Hierdoor was er nauwelijks waterafvoer nodig en was de stroming in het Binnenspuikanaal minimaal.

Selectief onttrekken zoutwater

Via Zeesluis IJmuiden stroomt veel meer zoutwater het Noordzeekanaal in dan via de Noordersluis. Door zoutwater selectief te onttrekken voorkomen we dat het Noordzeekanaal te zout wordt, omdat te veel zoutwater negatieve effecten heeft op de natuur, land- en tuinbouw en ons drinkwater. De zoutdam is een soort brievenbus om het zoute water weer af te voeren.

Omdat zoutwater zwaarder is dan zoetwater, zakt het zoute water naar de bodem. Door een opening onderin de zoutdam stroomt het zoute water via het spui- en gemaalcomplex terug naar zee. Het zoete water wordt door de zoutdam tegengehouden en blijft in het Noordzeekanaal.

Vervolgplanning

In september 2024 brengen we de 4 vispassages aan, gevolgd door het installeren van de beweegbare, stalen deur in oktober. De 4 vispassages maken het voor vissen mogelijk vanuit zee via het Binnenspuikanaal gemakkelijk naar het Noordzeekanaal kunnen zwemmen en andersom.

De zakdeur is nodig om onderhoudsschepen voor het Spui- en Gemaalcomplex het Binnenspuikanaal op te laten varen. Naar verwachting is Zoutdam IJmuiden eind 2024 operationeel.